Krympande kaka kan också växa
De privata ambulansföretagarnas marknad i Västnyland ser ut att krympa vid årsskiftet. Men Mats Holmqvist vid Ingå sjuktransport Ab tar ingenting för helt givet.
Företaget har redan länge skött de brådskande sjuktransporterna i Hangö, med en bil i beredskap dygnet runt och en på dagtid.
– Vi har haft ett nioårigt avtal, och förberett oss på att det nu tar slut, säger Holmqvist.
Verksamheten har på heltid sysselsatt åtta personer, av företagets personal på sammanlagt 14.
Nu har, vad Mats Holmqvist vet, samtliga anställda vid Hangö-enheten sökt jobb vid räddningsverket.
Det har han full förståelse för, han är också övertygad om att de inte kommer att förbli arbetslösa.
En viss otrygghet för stunden, visst.
– Men på ett eller annat sätt har de nog framtiden tryggad.
Hjälp av reformen?
Avtalet om sjuktransporterna i Hangö går ut vid årsskiftet.
Det som Ingå sjuktransport därefter har att falla tillbaka på, då räddningsverket i praktiken tar över, är de fem återstående åren av ett sexårigt avtal med HNS-Logistik om icke-brådskande transporter mellan sjukhus på Västra Nylands och Lojo sjukvårdsområden.
Mats Holmqvist håller det inte för omöjligt att den här delen av verksamheten småningom kommer att växa – kanske rent av i en grad som gör att man behöver mera folk igen:
För sjukhusens del kommer en konsekvens av social- och hälsovårdsreformen att vara längre driven specialisering. Det leder till ökande patientströmmar – och därmed behov av ambulanstransporter – mellan olika sjukhus.
Ett tillskott kan det också ge om kommunerna börjar anlita sjukvårdsdistriktets transportcentral för förflyttningar mellan sina vårdinrättningar, resonerar han.
– Men jag vet inte hur långt de är på gång.
50 kan få gå
Dennis Beilinson vid Ekenäs sjuktransport Ab är mån om att framhålla att sista ordet ännu inte är sagt, eftersom frågan om hur den prehospitala akutsjukvården skall skötas ligger i marknadsdomstolen.
Men det är klart att man har förberett sig också på den eventualiteten att räddningsverket tar över.
I dag har man två ambulanser på vårdnivå i omedelbar beredskap i Ekenäs plus en i Karis och en i Ingå, därtill tre enheter på grundnivå i Helsingfors och en i vardera Ekenäs och Karis.
Tillsammans, fast anställda och inhoppare medräknade, sysselsätter verksamheten omkring 70 personer.
Tar räddningsverket över, innebär det enligt Beilinsons uppskattning att cirka 50 av dem får gå – förhoppningsvis till nya jobb hos räddningsverket.
Det som Ekenäs sjuktransport i en sådan sits har kvar, är fem år av avtalet i Helsingfors.
– Sedan vet man inte vem som sköter de icke-brådskande transporterna här, när man inte vet vilka planer sjukvårdsdistriktet har, säger Beilinson och sätter på motsvarade sätt ett frågetecken för kommunernas patientförflyttningar.