Turistbyrån tror på förbättring
Planändringarna ger upphov till ett nytt tänkande. På köpet kan flera problem i Östra hamnen åtgärdas.
Den nuvarande detaljplanen för Östra hamnen är från 1990. Sedan dess har en hel del hänt inom turismnäringen och en uppdatering behövs. Turistbyrån ser därför fram emot en ny plan och utvecklingen som kan följa.
– Flera gästbåtplatser behövs fortfarande och serviceutrymmena motsvarar heller inte dagens krav, säger turistchef Marika Pulliainen.
Samtidigt förstår hon om företaget som sköter verksamheten i stadens gästhamn, Ruber Ab, inte vågar satsa på att utveckla verksamheten. De senaste åren har Ruber nämligen haft enbart ettåriga kontrakt.
– Ett långt kontrakt med dem som sköter gästhamnsverksamheten skulle innebära att de vågar investera. Långa kontrakt för turismföretagarna ingår därför i turismstrategin.
Längre kontrakt lockar
Även Hangö stad måste alltså tänka om och ge företagarna bättre förutsättningar. Tillsammans med att området även i övrigt piffas upp kan mycket börja hända. På Ruber har man i nuläget ändå varken specifika förväntningar på planändringen eller några önskade förbättringar från stadens sida.
– Vi väntar på planändringen. Sedan ser vi över situationen, säger Esko Manner på Ruber.
Enligt Manner har företaget däremot redan länge varit intresserat av längre kontrakt.
– Såsom vi tidigare sagt skulle vi vilja köpa tomten och då kunna sköta gästhamnsverksamheten med längre kontrakt.
Även säsongen kan förlängas
Pulliainen har redan tidigare deltagit i arbetsgrupper som behandlat utvecklingen av Östra hamnen och är därför förväntansfull då arbetet börjar konkretiseras. Hon håller med om att det är på tiden att Östra hamnen och området runt börjar ses som en helhet.
– Jag tycker det är jätteviktigt. Ur turismens synvinkel är Östra hamnen den mest centrala platsen i Hangö. I planläggningen bör man ta i beaktande vilka behov turisterna har och hurdan service och verksamhet det fattas i området i dag, samt vilka behoven kan vara om tjugo år.
Pulliainen anser även att det är viktigt att turistföretagarna, bland annat de som driver gästhamnarna och restaurangerna i området, deltar i utvecklingsarbetet.
Att planlägga och utveckla för verksamhet året runt är också något som turistbyrån talar varmt för. Säsongen kan förlängas ytterligare, till exempel genom att möjliggöra en året om turistattraktion i området.