Satsning på industri utesluter inte Ingås gröna värden
Mera industri förstör inte Ingås naturvärden. En LNG-terminal kan tvärtom höja kommunens ekologiska image.
De omfattande projekten som planeras i Joddböle i Ingå har fått en mängd invånare upp på barrikaderna. Varken Rudus eller Gasums planer ses med blida ögon, främst för att de enligt motståndarna berövar Ingå kommunens trumfkort: möjligheten till naturnära boende.
Ur kommunalpolitisk synvinkel är ekvationen inte så svartvit. Närheten till naturen och den vackra skärgården är faktorer som kommunen ska värna om – men:
– Jag tycker inte att hela kommunen behöver vara ett fågelbo. Industri behövs och arbetsplatser behövs. Joddböle lämpar sig för industri, där ska vi koncentrera alla tyngre satsningar, säger SDP:s Harri Wikström.
– Kraftverket har redan stått där hur länge som helst och det är ingen vacker syn för ögat det heller.
Joddböle ska vara industriellt
Kommunstyrelsens ordförande Marie Bergman-Auvinen (SFP) är inne på samma linje. Hon påpekar att utvecklandet av Joddböle som industriområde ligger i linje med den markanvändningsstrategi som fullmäktige godkänt.
– Joddböle är planerat för industri. Där har vi redan tidigare haft kraftig industri i och med kraftverket och djuphamnen. Jag ser inte att en vidareutveckling av området skulle förstöra skärgården.
– Området är redan nu industriellt och det rör sig redan mycket fraktfartyg i farleden. Jag ser inte att mera industri i Joddböle skulle förstöra naturvärden, säger också Samlingspartiets Sari Wilhola, som också är fullmäktigeordförande.
Hela Finland behöver LNG
Att utveckla industriområdet utesluter inte att Ingå värnar om turism, natur och skärgård.
– Men för att klara oss som en självständig kommun behöver vi större företag, säger Bergman-Auvinen.
Det går att få både och, anser de. De betonar kraftigt vikten av att den LNG-terminal som Gasum planerar byggs just i Ingå.
– Det är inte bara en kommunal fråga utan en nationell fråga. Det är mycket viktigt att vi visar att vi är mycket intresserade av en terminal. Det är ett strategiskt viktigt projekt som skulle höja Ingås profil, säger Sari Wilhola.
Förra veckan visade Gasum de första skisserna på hur de planerade cisternerna på Fjusö skulle te sig och publiken blev bestört över projektets omfattning.
– För ett begränsat antal personer blir det förstås sämre. Men LNG-terminalen skulle förbättra bilden av Ingå utåt och minska vårt koldioxidfotspår, säger Harri Wikström.
Viktigt att utreda noga
Däremot går åsikterna mer isär när det gäller Rudus planerade utvidgning av stenkrossverksamheten. Att det skulle bli verklighet enligt de mest omfattade planerna är föga troligt.
– Rudus kommer inte att kunna spränga så mycket som de största planerna antyder. De gör nu en miljökonsekvensbedömning som har en otrolig mängd stenkross men det är så det fungerar. Alla alternativ från noll till det mesta tänkbara utreds. Sen får vi se hur det blir i verkligheten när ansökan kommer in till kommunen, säger Bergman-Auvinen.
Hon poängterar också att allt tillsvidare bara är planer och utredningar. Ett av syftet med miljökonsekvensbedömningarna är just att hitta det bästa alternativet, och politikerna förväntar sig mycket av de slutliga rapporterna.
– Det är viktigt att miljökonsekvensbedömningarna görs omsorgsfullt och att alla får ta del av processen. Det är genom den som vi kan få vår röst hörd, säger Sari Wilhola.
Harri Wikström efterlyser i sin tur en helhetsplan för Joddböle-området.
– Det är inte helt uteslutet att Rudus kan ta mera stenkross i samband med att vi bereder plats för annan verksamhet. Om Rudus projekt blir av i hela den omfattning som de presenterar kan det ha konsekvenser som förhindrar andra typer av företagsverksamhet.
Tillståndsdjungeln är krävande
En del av tillstånden för både LNG-terminalen och Rudus projekt beviljas av Regionförvaltningsverket eller NTM-centralen.
Finns det en risk för att kommunen helt åsidosätts i beslutsprocessen?
– Jag ser ingen risk för att vi inte kan påverka. Det är kommunen som gör planerna, och i den gällande planen är en LNG-terminal inritad på Fjusö. Om vi har det i vår plan och sedan inte ger bygglov till exempel måste vi nog motivera beslutet mycket väl, säger Bergman-Auvinen.
Sari Wilhola ser det inte enbart som en negativ sak att kommunen inte beviljar alla tillstånd för de två projekten.
– Det är fråga om så stora projekt att Regionförvaltningsverket och NTM-centralen har bättre sakkunskap att hantera dem. Det skulle vara en stor utmaning för en liten kommun som Ingå att hantera så här stora helheter.
Skaffar tomtmark
Ingå behöver företagsverksamhet också utanför Joddböle. Fastigheterna för företagsverksamhet i Dal och Torp börjar vara slutsålda, så här behövs nya åtgärder.
– Genom markanskaffningar har vi sökt nya områden för företagsverksamhet. En viktig led är stamväg 51, säger Bergman-Auvinen.
– Vi måste också planera in större företagstomter så att vi har platser att erbjuda företagare. Det är de som håller kommunen livskraftig, säger Wilhola.