Upprepade problem på Hangöbanan
Rälsbussen mellan Karis och Hangö har haft mycket tekniska problem under sommaren, vilket lett till att alla passagerare inte har fått plats på tåget.
Flera tågresenärer mellan Karis och Hangö har bekräftat att tåget upprepade gånger varit överfullt under sommaren.
Johan Högström och tre vänner skulle ta tåget hem mot Karis från Hangö på fredag eftermiddag förra veckan. Med sig hade de alla varsin cykel och var därför i god tid på stationen för att köpa biljetter både åt sig själva och cyklarna. Tåget var ändå för fullt för dem och Högström med två vänner blev tvungna att stanna i Hangö och vänta två timmar på nästa tåg.
Orsaken till att Högström och hans vänner inte fick plats på tåget var att tåget än en gång bara bestod av en vagn trots att VR meddelat att man enligt planen kör med två vagnar under sommarveckoslut. Ena vagnen har varit ur bruk upprepade gånger på grund av tekniska problem. Under bara en vecka i slutet av juli har VR registrerat sex stycken incidenter som krånglat till tågtrafiken mellan Hangö och Karis.
Enligt VR:s fjärrtrafikchef Ari Vanhanen är det inte möjligt att sätta in ersättande tåg på Hangöbanan om någon av rälsbussarna är sönder. I sådana fall måste man beställa ersättande bussar, men det tar alltid en stund innan de kommer på plats.
Mycket människor
De senaste veckornas evenemang, som Sea Horse Week och firandet av slaget vid Rilax, har lockat mycket folk till Hangö och gjort att tågen varit ovanligt fulla. Kombinationen av tekniska problem och en stor mängd passagerare har gjort att det varit otrevligt att åka tåg, enligt en passagerare.
– Om arrangörerna av ett evenemang meddelar oss i förväg kan vi förbereda oss bättre genom att till exempel beställa bussar som kan ersätta tågvagnen om den är sönder, säger Ari Vanhanen.
Evenemangsarrangörerna har alltså ansvaret för att meddela VR om när det lönar sig att vara beredd på ovanligt mycket passagerare. Enligt Högström var konduktörerna inte heller särskilt tillmötesgående när det blev klart att tåget var överfullt.
– De kunde åtminstone ha beklagat situationen eller bett om ursäkt. Trots att situationen inte direkt är deras fel representerar de ju VR, säger Högström.
Enligt Ralf Backman som lyckades tränga in sig med cykeln på tåget var situationen i tåget något kaosartad. När tåget kom fram till Dragsvik hade tåget fyllts till bristningsgränsen och uppskattningsvis 50 rekryter blev stående på perrongen eftersom de inte fick plats på tåget.
– Många hade inte sittplatser och på varje station steg det på flera människor och det var fruktansvärt hett, säger Backman.
I en artikel som publicerades 26.7 i VN påstod VR:s kommunikationsspecialist Marja Merta att rälsbussen mellan Karis och Hangö är utrustad med luftkonditionering men det stämmer inte. VR:s fjärrtrafikchef beklagar att fel information gavs ut.
– När rälsbussarna införskaffades för ungefär 10 år sedan hade VR inte pengar för luftkonditionering, säger Vanhanen.
Enligt Vanhanen skulle det tekniskt sett vara möjligt att i efterhand installera luftkonditionen som kyler ner tåget men VR har varken pengar eller planer på att göra det.