Stamkunder ger Ingås frissor gott om klipp
På många håll har frisörer det kämpigt när folk prioriterar annat än hårvård. Men i Ingå har frissorna fullt upp trots att tiderna är svåra.
– Jag har inte märkt att kunderna skulle besöka frissan mer sällan på grund av det ekonomiska läget. Vi har fullt upp hela tiden. Vi hinner inte ens betjäna alla som skulle vilja komma, säger frisören Tarja Råberg i Salon Havsvind i Ingåaffärscentret Strand medan hon penslar färg i håret på sin kund.
Speciellt sommaren är en hektisk tid för salongen, då de lokala stamkunderna får samsas om frisörsstolarna med alla sommargäster som vill få kalufsen i skick.
– Ortsborna har lärt sig att de måste boka sina tider för sommaren i god tid.
Kortare köer än förr
I S-markets hus jobbar två frisörer tillsammans. Marianne Idman äger Salong Idman och Carola Wikstén Ingå barberare. Också här har frissorna tillräckligt med jobb.
Carola Wikstén har ändå märkt att folk inte går riktigt lika ofta till frisören nu än tidigare.
– Vi har inte lika långa köer som tidigare och folk är prismedvetna. Vi har en del kunder som kommer hit från Helsingfors, för det är ju lite förmånligare här.
Både Wikstén och Råberg säger att erfarenhet och långa kundrelationer är centrala faktorer i sammanhanget. Råberg har jobbat som frisör i Ingå sedan 1998, Wikstén tjugo år längre än så.
– På en liten ort är kontinuitet viktigt när det gäller allt företagande. Det tar några år att bygga upp sitt klientel och det kan vara svårt för nya, unga företagare, säger Råberg.
– Vi har varit länge i branschen och har jobbat upp oss. Vi har en tillräcklig kundkrets. För nya är det nog väldigt jobbigt. Det vore bättre för dem att komma och jobba med oss gamla rävar än att genast starta upp eget, säger Wikstén.
Hon betonar vikten av att stödja unga företagare på rätt sätt. I dagens läge får nya frisörer som tar en hyresstol i någon salong inget stöd. Det får däremot företagare.
– Myndigheterna borde ändra på det. De unga behöver mycket stöd.
Utveckling och fokus
Att hålla sig à jour med branschens utveckling är A och O för att hålla kvar kunderna.
– Om man gör ett dåligt arbete så lever man inte på det här. Det gäller att hela tiden hålla sig on the edge, säger Wikstén.
– Det är viktigt att hela tiden vidareutbilda sig. Vi är alla intresserade av nya saker inom branschen och går regelbundet på utbildningar, säger Råberg.
Samtidigt är det viktigt att hålla fokus på rätt sak.
– Vi har valt att inte ta in några extra tjänster och göra dem halvbra. Vi gör allt med håret, i Ingå finns andra företagare som kan fixa naglar eller erbjuda kosmetologtjänster, sägar Råberg.
Hennes kollega Jannica Högström håller med.
– Vi vill göra vårt jobb ordentligt. Det viktigaste är inte att få in så många kunder som möjligt under dagen, utan de jag har gör jag ordentligt, säger hon.
Bara priset avgör inte
Måttliga prishöjningar är en annan sak som Tarja Råberg tar fram som en viktig faktor i framgången.
– När momsen höjdes igen för två år sedan höjde vi priserna, men måttligt. Det är stora prisskillnader mellan frisörer i Helsingfors och här fast vi alla betalar samma moms. Olika hyresnivåer kan inte förklara hela skillnaden.
För kunderna är stämningen och frisörens kunskaper också viktigast – till och med viktigare än priset i vissa fall.
– Det är trevligt att gå här och Mervi beaktar mina önskemål. För mig är priset inte så avgörande. En bra frissa är engagerad i kundens situation och kan diskutera och komma med förslag. Jag har också gått hos sådana frissor som bara snabbt vill klippa kunden och sedan ta in nästa. Det tycker jag inte om.
Det säger stamkunden Marja-Liisa Kinnunen, som i många år har anlitat Mervi Havana på Havsvind. Också hennes man och son går på salongen.
För henne är det också viktigt att frisören håller sina kunskaper uppdaterade.
– Det är viktigt att frisören utvecklar sig och lär sig nytt. Jag till exempel har en känslig hårbotten och är allergisk för vissa färgämnen. Då är det viktigt att min frisör känner till alternativ och vet vad som passar mig.