Shtandart höjer standarden
I går kväll seglade ryska fregatten Shtandart in i Hangö. I dag har hon huvudrollen i slaget vid Rilax, årsmodell 2014.
Sent i går kväll anlände hon äntligen till gamla Trålarhamnen i Hangö. Shtandart och kapten Vladimir Martus är mycket nöjda över att få besöka staden i både Gangut-regattans och speciellt Rilaxjubileets tecken.
– Vi hade ett stort och avgörande val i fjol då vi gjorde upp årets seglingsschema. Valet stod mellan Tall Ships Races i Norge och Gangut-regattan. Vi valde regattan.
Ur ett ryskt perspektiv var valet ändå enkelt. Slaget vid Rilax, eller slaget vid Hangö udd som man kallar det i Ryssland, är en viktig del av den ryska historien, identiteten och särskilt flottans traditioner.
– Slaget var och är mycket viktigt för det ryska folket. Vi vill vara med för att ha en roll och visa betydelsen, säger Martus.
Lever med fartyget
Vladimir Martus har seglat Shtandart ända sedan hon byggdes 1999 och var i egenskap av marinarkitekt och eldsjälen bakom Shtandart ledare för projektet att återskapa den ursprungliga fregatten från 1700-talet. I dag är han ett med fartyget.
– Femton år är en ganska lång tid och efter alla år känner jag henne mycket bra. Jag njuter alltid av hur hon för sig till havs, särskilt på öppet hav.
På vägen till Hangö tvingades Shtandart däremot gå med motor.
– Tyvärr har det knappt varit någon vind alls. Fastän vi skulle vilja segla har vi inte kunnat, säger Martus.
Vanligtvis seglar Shtandart åttio procent av tiden hon är till sjöss och resorna har på sistone gått så långt söderut som Kanarieöarna.
Vana med sjöslag
Även om Shtandart är en del av Gangut-regattan kommer hennes främsta roll i Hangö att utspelas i dag efter lunchtid. Då ska hon uppträda utanför Regattastranden som det svenska flaggskeppet Elefanten i rekonstruktionen av sjöslaget vid Rilax.
– Det blir verkligen spännande, men vi är vana. Vi har deltagit i verkligt många rekonstruktioner av slag i Ryssland, Norge och Danmark, säger Martus.
Trots det krävs det ännu träning så att alla i besättningen vet vad de ska göra inför slaget, och så att fartyget än en gång får visa sin höga standard.
– Det finns inte så många skepp som det här. Därför har intresset för oss varit stort, säger Martus och uttrycker än en gång sin glädje över att besöka Hangö och Rilaxjubileet under helgen.
En annan som är i eld och lågor inför veckoslutet är Ralf Toivari. Han har för Hangös del fungerat som koordinator för Gangut-regattan.
– Det här blir verkligen ett superveckoslut i Hangö, både på land och till sjöss.
Tyvärr har ett antal fartyg avbokat sitt besök i Hangö eller av diverse orsaker hoppat av regattan tidigare men Toivari kan meddela att drygt 40 fartyg fortsättningsvis kommer till Hangö senast i dag, lördag morgon.
– Klockan nio ska alla vara på plats.
Vår historia
Ett av de sista men också i särklass ståtligaste att anlända är ryska fullriggaren Mir, byggd 1987. Mir är med sina 110 meter, och ett deplacement på 2 300 ton, ett av världens största segelfartyg.
Enligt kapten Andrey Orlov kommer Mir att lägga till vid kajen längs Smörmagasinet i Västra hamnen i dag runt klockan nio. Även Orlov ser fram emot att få representera Ryssland i regattan i Hangö och delta i Rilaxjubileet.
– Det här är vår historia liksom Sveriges och Finlands. För oss på Mir är det en fin chans och verkligt viktigt för unga människor såsom våra kadetter.
Mir har en fast besättning på cirka 30 personer men tillsammans med kadetterna kan den uppgå till hela 200. Förutom att ta del av regattan och besöka Hangö får de chansen att delta i festligheterna under veckoslutet och paraden som ordnas för besättningar och traditionssoldater i dag på eftermiddagen.
- Originalet Shtandart var det första fartyget och flaggskeppet i den ryska Östersjöflottan
- Hon byggdes på fem månader år 1703 och hade en besättning på 120-150 personer och 28 kanoner.
- Fartyget togs ur tjänst 1727 av Katarina I som lovade att ett nytt fartyg skulle byggas i dess ställe.
- Först 272 år senare, 1999, sjösätts replikan av originalet Shtandart efter sex års byggande.
- Replikan är tremastad, 34,5 meter lång och har ett deplacement på 220 ton och en besättning på 25 personer.
- Namnet Shtandart härstammar från att Peter den store 1703 skapade en ny standard för de ryska handelskartorna över Östersjön.