Trångt och hett på tågen till Hangö
Lokaltåget mellan Karis och Hangö har varit överfullt under sommaren, både på vardagar och på veckoslut. Det betyder att det blir både hett och trångt för passagerarna.
Jonas Lindholm har tillsammans med sin fru och deras fem månader gamla dotter åkt med lokaltåget från Karis till Hangö flera gånger under sommaren, både på vardagar och under veckoslut.
– Jag fattar inte varför de varenda gång har haft bara en vagn i bruk då hela tåget är fullproppat, säger Lindholm.
På VR säger kommunikationsspecialist Marja Merta att det varit en hel del tekniska problem med lokaltågen. VR har ett schema för när tåget körs med två vagnar och när det körs med bara en vagn.
– Vanligtvis har lokaltåget två vagnar under veckosluten, men på grund av tekniska problem har det ibland blivit bara en vagn, säger Merta.
Hur noggrant följer VR med sommarens evenemang för att förutspå extra mycket passagerare?
– Vi kan tyvärr inte följa med alla evenemang under sommaren och vissa dagar kan tåget bli överfullt på grund av någon tillställning till exempel i Hangö.
Ekenäsbon Susanna Leino åker ofta tåg till Hangö eftersom tåg är miljövänligare och hon föredrar det framför att köra bil.
– Visst är det sant att tåget ofta är väldigt fullt på sommaren och där är mycket hett, vilket är jobbigt. Det positiva med så mycket passagerare är att då hålls lokaltåget säkert kvar. Det är viktigt att kustbanan inte dras in, säger Leino.
Om man åker tåg med ett litet barn och en barnvagn blir det ändå extra jobbigt. När alla sittplatser är upptagna blir föräldrarna tvungna att stå vid dörrarna med barnvagnar, vilket gör det svårare för människor att ta sig in och ut ur tåget.
– Det är en säkerhetsrisk och dessutom är utrymmet väldigt bullrigt och hett, uppskattningsvis 40 grader vilket inte alls är bra för spädbarn, säger Lindholm.
Lokaltåget mellan Karis och Hangö är luftkonditionerat, men på VR kan man inte svara på om också utrymmena vid dörrarna, mellan kupéerna är luftkonditionerade.
– Vi har nog inte märkt av någon luftkonditionering de gånger vi åkt tåg, det har varit minst 30 grader, säger Lindholm.