"Man måste våga misslyckas"
Samtidigt som en del små specialaffärer får sätta lapp på luckan finns det andra som klarar sig, såsom Canny fashion & cosmetics och Wild shoe.
Det har redan hunnit gå nästan 18 år sedan Tapio Viljanen grundade företaget Wild shoe i Karis. Företagsamhet var han van med, men skor som business var ny.
– Då var vi bland de minsta men mitt mål var att växa och bli störst, säger han anspråkslöst.
Innan skobranschen hade han sysslat med bilförsäljning och även varit caféföretagare.
Står på flera ben
I dag driver han tre fasta butiker – en outletbutik i Karis samt två vanliga skoaffärer, i Ekenäs och Karis – samt en nätbutik som är specialiserad på arbetsskor och en ambulerande outletaffär.
– Jag brukar kalla den för cirkus Finlandia. Ibland är den i Hangö, ibland i Ekenäs eller Salo, nämner han.
Den är ett viktigt komplement och ett sätt att bland annat sälja ut sådant som inte gått åt i de andra butikerna.
– Den ger ett extra tillskott.
Hur kommer det sig att det går bra för en del medan andra specialbutiker får stänga?
– Man måste brinna för det man gör. Belöningen får man av känslan då man lyckas. Antingen det, eller att man drivs av ett intresse för att tjäna pengar.
Med det inte sagt att de som måste stänga inte skulle brinna för det de gör.
Våga misslyckas
– Man måste också våga misslyckas. Men man ska räkna noga på sin affärsidé innan man satsar så att man vet att man landar på fötterna om affären inte bär sig.
Det ligger ingen skam i att misslyckas, poängterar Viljanen.
– Det är bättre att sluta i tid med en sak som inte går runt än att sluta då man är skuldsatt upp över öronen.
Framtiden?
Viljanen tror att framtiden kommer medföra nya utmaningar. De som är unga vuxna i dag är uppväxta med vanan att åka med familjen till shoppingcenter såsom Iso Omena och Jumbo i huvudstadsregionen.
– De tar det som en utflykt. Och i de stora köpcentren finns ju allt, även skoaffärer och andra specialaffärer. Det kan bli en ännu större utmaning i framtiden för oss, men jag tror nog det finns utrymme för oss också, säger han.
Näthandeln är en annan konkurrent, men just vad gäller skor är det ändå många som föredrar att faktiskt få prova skon innan de köper den. Då slipper man returnera den och beställa en ny som man får göra om det visar sig att den på nätet inhandlade sandalen inte satt bra.
Viljanen har en del affärsknep:
– Man måste ha ett utbud som är litet extra och det kan betyda att man får lov att ta flyget till Milano eller Tyskland för att gå på mässor och göra inköp. Det gör att man hänger med i trenderna också.
Höga hyror
Viljanen säger att en utmaning för butiksinnehavare är de höga hyrorna i Ekenäs och Karis.
– Fastighetsägarna kunde kanske fundera på om hög hyra är orsaken till att hyresgäster får stänga? Det är bättre för alla, också för andra företagare, om det är verksamhet i butikslokalerna än om de står tomma.
Viljanen nämner som exempel en 350 kvadratmeter stor butikslokal i Hyvinge som han erbjöds hyra för 2 000 euro.
– En lika stor lokal här skulle kosta mycket mera att hyra. Ett annat exempel; För en 100 kvadratmeters lokal i Ekenäs får man betala ungefär samma hyra som i ett köpcenter.
Liknande koncept
Canny fashion & cosmetics ägare Sebastian Lindström har varit företagare sedan 2004 och har i likhet med Viljanen fasta butiker i både Karis och Ekenäs jämte en outletbutik i Karis.
– Outletbutiken är kanske inte så känd för den är bara öppen på lördagar.
Men tack vare den hålls utbudet i de andra butikerna nytt hela tiden.
– Att vi har två butiker innebär också att vi inte behöver hålla oss med stora lager utan får ut varorna i butikerna med en gång.
Butiken i Karis delar utrymmen med färgaffären Axel Lindström och finns i egna utrymmen medan man i Ekenäs verkar i en hyrd lokal i Formishuset.
– Platsen är bra för där finns andra butiker som drar bra med kunder och hyran är också skälig.
Att det ekonomiska läget är trängt märks nog av, tillstår Lindström.
– Det gäller därför att matcha utbudet efter efterfrågan, ta in det som kunderna frågar efter. Jag tycker personalen är bra på det, den är lyhörd och lyssnar på vad kunderna vill ha.
Till presumtiva nya företagare ger han samma råd som Viljanen:
– Räkna igenom allt innan du startar upp, var realistisk – inte överpositiv. Det är lika som då man bygger hus, det går mer pengar än man tror.