När posten inte kommer fram
När paketautomaten krånglar är det ingen självklarhet att kunden enkelt får tag på sitt paket.
Tomas Mattsson är besviken. Tidigare i veckan handlade han på nätet och beställde ett paket till Karis per post. Enligt uppgift anlände paketet inom utsatt tid till paketautomaten i Karis S–market och Mattsson fick budet att paketet kunde avhämtas på onsdag morgon.
Så enkelt gick det dock inte.
– När jag skulle hämta paketet reagerade automaten inte. Efter ett samtal till Itella fick jag besked om att vänta cirka 20 minuter, maskinen skulle startas om. Efter proceduren fungerade det inte ett dugg bättre, säger Mattsson.
Svag språklig service
Efter ytterligare några samtal till postjätten lovades Mattsson snabb service: maskinen skulle servas samma dag, och i värsta fall skulle hans paket flyttas till postens levande service i K–butiken.
Så enkelt gick det inte heller denna gång.
– Inget hade gjorts åt maskinen i går på kvällen. Itella lovade då att mitt paket skulle flyttas till kontoret i K–market nästa morgon. Inget paket fanns där när jag tittade in på fredag, konstaterar Mattsson.
Inte heller Itellas språkliga service får ros av Mattsson.
– Man kan inte vänta på sitt anlända paket i flera dagar. Samtalen med Itella gick naturligtvis inte på svenska, den servicen kunde de inte ge. Tur att jag klarar mig på finska i dag. Vem vet hur det här hade gått om jag inte behärskade tillräckligt god finska, frågar sig Mattsson retoriskt.
Ovanlig företeelse
Posten gör reklam för att man genom att använda paketautomater kan få sitt paket på "bara 15 sekunder" – "snabbt, enkelt och förmånligt", lyder sloganen.
Mattsson, och troligen alla andra som haft ett paket i automaten de senaste dagarna, har fått vänta en god stund. I Mattssons fall har 15 sekunder blivit långt över 100 000 sekunder.
Toni Palosaari på Itellas SmartPOST kundbetjäning säger att paketautomaterna i regel fungerar felfritt.
– Det är verkligt sällan som automaterna felar. Ifall felet inte åtgärdats inom en rimlig tid tvingas vi flytta paketen till närmaste posttjänst, säger Palosaari.
Om eventuella ersättningar vid anmärkningsvärda förseningar har Palosaari följande att säga:
– Om förseningen blir alltför utdragen bör vi vara i kontakt med kunderna. I enskilda fall kan man komma överens om ersättningar.
På fredag eftermiddag fick Mattsson bud om att hans paket lär finnas på posttjänsten i K–market.
– Det är ännu oklart om jag hinner få tag på mitt paket i dagarna, jag jobbar nu och skall snart på semester. Servicen har inte fungerat men Itella har varit duktiga på att beklaga sig, säger Mattsson.