"Jag har inte ens blivit förvarnad"
På tisdag kom Raseborgs stad med beskedet att nio personer sägs upp. Processen har varit sluten och informationen undermålig, menar Jaana Westerlund, en av de uppsagda.
Front Office punkten i Karis är en av de tjänster som under 2015 dras in som en följd av Raseborgs stads samarbetsförhandlingar. Jaana Westerlund, kvinnan bakom Front Office verksamheten i staden, är bestört.
– Det här är ingen onödig tjänst, en massa folk behöver den mångsidiga service jag erbjuder. All mänsklig service kommer hädanefter att finnas enbart i Ekenäs. I Karis finns fortfarande gott om folk, alla finns inte i Ekenäs, säger Westerlund.
Serviceinrättningens verksamhet kommer enligt stadssekreterare Thomas Flemmich att fördelas på andra instanser i Karis.
– Servicen i Karis kan produceras på olika sätt. Uppgifterna kan fördelas på flera personer och i vissa fall bli self–service punkter. Planeringen av det nya upplägget skall påbörjas i höst, säger stadssekreteraren, som också fungerar chef för Front Office tjänsten.
Westerlund tror inte att staden lyckas fördela servicen på ett fungerande sätt.
– Det kommer in människor som behöver hjälp med skatteblanketter, arbetsansökningar, vad som helst. Jag har anpassat mig efter behov och försökt hjälpa till med allting. För äldre personer har servicen varit speciellt viktig och nu försvinner den, säger hon.
Personalchef Johan Nylund har åkt på semester och kunde därför inte nås för en kommentar.
Blixt från klar himmel
Westerlund menar att samarbetsförhandlingarna förts i hemlighet och att informationsflödet varit under all kritik.
– Vi fick ingen information. Jag har inte ens blivit förvarnad. Via det interna informationssystemet fick vi förstå att en person på stadskansliet skulle få gå. Budet var att staden skulle skära ner i den äldsta ändan, så nog blev jag överraskad att jag, som fortfarande har ett bra tag kvar i arbetslivet, sades upp i stället för de äldsta på kansliet som redan är deltidspensionerade, säger Westerlund.
Något bud om att just de äldsta arbetarna skulle avskedas först låter obekant för Thomas Flemmich.
– Det är nog ingen allmän regel. Att jämföra arbetstagarna sinsemellan är helt enkelt långsökt, uppgifterna är så olika. Inte kan man ställa två helt olika befattningar mot varandra, säger han.
Westerlund säger att staden inte vet hur viktigt hennes jobb på Front Office är och irriterar sig på ledningens attityd.
– Hur kan ledningen besluta något om den här servicen när man inte känner till allt jag gör här? På radion sade man från stadens sida att man nu städat upp riktigt ordentligt i och med uppsägningarna. Kvasten har lämnat de största soporna kvar, säger Westerlund.
Flemmich är medveten om att situationen är tung för dem som drabbas, men berättar att processen inte är enkel.
– Personligen tycker jag att det är synd att budet om uppsägning kommer som en blixt från klar himmel, det är alltid en tragedi för dem som drabbas. Den här processen följde lagen om samarbetsförfarande, där fullständig sekretess ska upprätthållas och inga diskussioner med enskilda arbetstagare föras innan allting godkänts, säger Flemmich.
Ansvaret
Westerlund berättar att staden meddelat henne om när hennes kontrakt tar slut och att hon har möjlighet att sluta också före årsskiftet om hon så önskar.
– Det är inte så enkelt för någon i min ålder att börja med något nytt. Hela processen har varit hemlighetsfull, vilket gör att uppsägningen känns som något personligt. Man sparar nog inte så mycket genom att dra in min ynka lön, säger Westerlund.
Att Westerlunds nuvarande arbete tar slut under 2015 betyder nödvändigtvis inte att hon blir arbetslös. Front Office tjänsten avslutas, men en omplacering av personalen är inte utesluten, menar Flemmich.
– Det ligger i arbetsgivarens intresse att de uppsagda kan fortsätta jobba med något annat, enklast genom en omplacering inom staden. Arbetsgivaren har en omplaceringsskyldighet och också i detta fall kommer vi att se oss för möjligheter till en eventuell omplacering, säger han.