Hangö–Hyvinge-banan brådskar
De västnyländska kommunerna eniga om åtgärder för att utveckla trafiksystemet
En ny avsiktsförklaring för utvecklingen av västra Nylands trafiksystem har utarbetats. Alla kommuner i regionen förbinder sig enhälligt till den. I avsiktsförklaringen fastställs de på lång sikt viktigaste målen för utvecklingen av trafiksystemet och de viktigaste åtgärderna för åren 2014–2019. Avsiktsförklaringen undertecknades i går i Lojo stadshus. Avsiktsförklaringen omfattar Hangö, Ingå, Högfors, Kyrkslätt, Lojo, Raseborg, Sjundeå och Vichtis. Övriga avtalsparter är Nylands förbund, NTM-centralen i Nyland och Trafikverket.
Tre trafikkorridorer
Avsiktsförklaringen har utarbetats under ledning av Nylands förbund och grundar sig på följande tre trafikkorridorer som är viktiga på lång sikt: korridoren som bildas av riksväg 25 och Hangö–Hyvinge-banan, helheten som bildas av kustbanan och stamvägarna 50 och 51 och den planerade Västbanan mellan Esbo och Lojo. Bland projekten som ska genomföras under de närmaste åren prioriteras riksväg 25 och Hangö–Hyvinge-banan högst.
De sex mest brådskande projekten är: Elektrifieringen av Hangö–Hyvinge-banan, projekten i anslutning till förbättrandet av riksväg 25, utvecklingen av markanvändningen vid stationsområden vid Kustbanan och Västbanan, förverkligandet av Esbo stadsbana, minskandet av störningskänsligheten vid Kustbanan, byggandet av bussfiler på riksväg 1 i Esbo.
Prioritetsordningen innefattar även projekt som berör områden utanför Västra Nyland. Med de här projekten man vill stöda den ständigt tilltagande pendeltrafiken i riktning mot huvudstadsregionen.
– Det är fint att vi har nått samförstånd om vilka projekt som ska genomföras i regionen. Vi har goda möjligheter att med gemensamma krafter inverka på beredningen av det kommande regeringsprogrammet och på innehållet i den trafikpolitiska redogörelsen, säger Riitta Murto-Laitinen, direktör för regionplanering vid Nylands förbund.
Utförlig planering som grund
Avsiktsförklaringen har utarbetats utifrån den regionala trafiksystemplanen som godkändes i början av 2014. Planens mest centrala teman är trygg och smidig trafik, kollektivtrafik, möjligheter till gång och cykling samt en region som är lockande för företag.
Trafiksystemplanen behandlar markanvändning, boende, trafik och näringsliv som en enda stor helhet.
– Det omfattande arbetet med att utveckla västra Nylands trafiksystem strävar efter att invånarnas resor och näringslivets transporter ska ske tryggt och smidigt – och samtidigt gärna gynna färdvanor som sparar på miljön, säger Riitta Murto-Laitinen.