Rätt person till rätt jobb
Alexandra Stoor, projektarbetare inom Novagos Go! –rekrytjänster, hjälper arbetssökande och företagare att hitta varandra.
År 2012 startade Novago företagsutveckling Ab företagsrådgivningsprojektet Go! –rekrytjänster i Västnyland. I och med nytt understöd från Europeiska Socialfonden har verksamheten inte bara kunnat fortsätta, utan också utvidgas i år. Vid årsskiftet anställdes två nya personer till projektet.
Alexandra Stoor är en av de nya projektarbetarna.
– Jag finns i Ekenäs och ansvarar i huvudsak för Hangö, Raseborg och Ingå. Vi fungerar som gratis konsulter för företagare och vår uppgift är att hjälpa arbetslösa in i arbetslivet, säger Stoor.
Hon beskriver hur processen vanligtvis går till.
– En företagare ringer oss och berättar vilken typ av jobb de behöver hjälp med. Vi samarbetar med arbets–och näringsbyrån för att hitta lämpliga personer som vi sedan intervjuar. När vi vaskat fram de bäst lämpade kandidaterna får företaget i sin tur intervjua dem och göra det slutgiltiga beslutet om vem man anställer, berättar Stoor.
Det gäller att vara noggrann med att ha sina uppgifter rätt på arbets–och näringsbyrån: om dina färdigheter inte framkommer kan det hända att Stoor inte hittar dig även om ett passande jobb dyker upp. Hon berättar också att projektet har en aktiv Facebooksida där vissa jobb annonseras om rätt person inte genast hittas.
In i arbetslivet
Inom ramen för projektet erbjuds också information om till exempel lönestöd vid anställandet av en arbetslös person. Arbetslösa kan å sin sida få hjälp med att skriva arbetsansökningar och bygga upp en korrekt CV, och i vissa fall erbjuds korta kurser för att hjälpa människor in i arbetslivet.
– Vi ordnar till exempel hygienpasskurser som projektet står för. Hittills har cirka 240 personer fått jobb via projektet. Jag hoppas fler arbetslösa tar initiativ och vänder sig till oss för att få hjälp med sökandet, säger Stoor.
Genom att hjälpa arbetslösa med ansökningar lär teamet känna dem som söker jobb.
– Ju fler som kontaktar oss desto större blir vårt register över personer som söker jobb, vilket underlättar när vi skall hitta den lämpliga personen till en viss tjänst, säger Stoor.
God erfarenhet
Oscar Holmström är företagare i Ekenäs och har använt sig av projektets tjänster. Med Stoors hjälp har han anställt två nya personer till Deli & BBQ, ett växande företag som Holmström startade ungefär 3 år sedan.
– Till en början var jag skeptisk, projekt kommer och går hela tiden. Jag fick höra om tjänsten via min fru och beslöt slutligen att pröva på det. Jag är jättenöjd med servicen, jag gav Alexandra de uppgifter hon bad om och hon ordnade allting, säger Holmström.
Tjänsten rekommenderar han varmt för alla företagare som kan tänkas behöva en hjälpande hand.
– Det här är ett bra system som jag rekommenderat för bekanta. I och med att vår verksamhet här har vuxit hinner jag inte göra allt själv, det är en hel massa pappersarbete vid sidan om det riktiga jobbet. Tack vare de anställda via projektet har jag nu tid att vara ute på fältet med kunderna, berättar Holmström nöjt.
Ted Tunzelmann är en av de nyanställda hos Holmström. Efter sex månader som arbetslös började Tunzelmann arbeta i måndags.
– Det känns verkligen bra att vara tillbaka i arbetslivet. Utan Novagos projekt hade jag nog fortfarande sökt jobb, säger han.
Tunzelmann har tidigare jobbat som bland annat medicinsk sekreterare inom HUS. När hans tidsbundna kontrakt tog slut började arbetssökandet, en krävande process.
– Det är otroligt svårt att hitta jobb i dagens läge. I samband med en företagarkurs blev jag bekant med Novago och deras projektverksamhet, säger Tunzelmann.
Alexandra Stoor håller med om arbetsmarknadens utmaningar.
– Också aktiva människor har svårt att hitta jobb i dag, vi har högutbildade människor som helt enkelt har svårt att återvända till arbetslivet, säger hon.