Jänkarna charmar vem som helst
Special Mobils traditionella amerikanska bilar har väckt intresse i hela landet.
Bilens yttre är i närmast perfekt skick, men inte verkar hälsan heller vara tyngd av den redan respektabla åldern.
Trots att det är lätt uppförsbacke tvekar inte Mercury Montereyn från 1965 att genast börja accelerera då Michael Nylund tynger sin fot aningen mera på gaspedalen.
– Det märks att här finns 330 hästkrafter under huven, säger Nylund som börjar ha god hand med jänkare av traditionellt snitt, i det här fallet klassiker från 1960-talet.
Den blänkande röda tvådörrars Mercuryn av modell Convertible är en av åtta bilar i den här genren som Special Mobil i Horsbäck i Ekenäs köpte in för ett tag sedan för försäljning och som väckt en hel del intresse, i hela landet.
Michael Nylund är en av företagets bilförsäljare och det är han som tagit bilarna under sina vingar. Det skojiga är, säger han, att det inte är någon viss kategori av potentiella köpare som hört av sig.
Män, kvinnor, äldre, yngre. Bilentusiaster, tidigare motorcyklister, familjer – amerikanarna kan intressera vem som helst, har Nylund konstaterat.
– Det går inte att peka ut vem som kunde vara en typisk jänkarköpare.
Gott skick
Michael Nylund har kört var och en av de inköpta bilarna minst 100 kilometer, och han intygar att de är i god kondition. Dessutom är de museibesiktade och därför mer eller mindre i originalskick.
Förklaringen är att bilarna såldes av en bilentusiast som tagit väl hand om dem.
Att ta in dem för försäljning kändes naturligt, säger Nylund.
– Vi tänkte att det skulle vara roligt att återuppliva den här biten, säger han och berättar att Special Mobil redan på 1990-talet hade en del amerikanare i sitt utbud.
Det medför klara fördelar för köparen att bilarna är museibesiktade, säger Nylund. Bilarna får rulla på vägarna högst 30 dagar per år, vilket håller utgifterna i styr. Nylund säger att de sammanlagda årliga brukskostnaderna – skatten och försäkringen – håller sig under 200 euro.
Det är ändå ingen hemlighet att bilar av den här typen är ganska törstiga. Nylund berättar att de aktuella exemplaren i normal körning förbrukar omkring 15–17 liter bränsle per 100 kilometer.
– Alla våra amerikanare har stora V8:or, så kallade big blocks, säger han om motorerna.
"Pojkdröm"
Prisen för de klassiska amerikanska bilar som nu står i hallen rör sig mellan 17 900 och 42 900, där en Pontiac GTO från 1967 representerar det högre priset.
– Alla pojkars dröm, säger Nylund om det skinande exemplaret.
Ett stycke därifrån i hallen står en Mercury Cougar Cabriolet från 1971 med priset 27 900 i rutan.
– Det är en mycket sällsynt bil i hela världen.
Nylund beskriver det som en investering att köpa en klassisk bil som är i gott skick, om man är beredd att pyssla om den.
– Värdet på sådana här bilar sjunker inte, ofta är det precis tvärtom.
– Sköter man om dem så håller de i 50 år till.
Speciella bilar nisch
Special Mobil säljer drygt 700 bilar per år. Minst 170–180 av dem är helt nya.
Merparten av affärerna gäller vanliga bilar, ett begrepp som kanske kan tillåtas i sammanhanget.
De mer speciella bilarna – de som Special Mobil gjort till sin nisch – står för ungefär en fjärdedel av försäljningen. I den här kategorin, i väntan på en köpare, står bland annat en Bentley från 2006 med handgjord läderinteriör, fyrhjulsdrift och endast 7 000 körda kilometrar bakom sig.
Vem köper sådana här bilar?
– Hela landet är vår marknad. Vi ligger bra till mellan Åbo och Helsingfors. Huvudstadsregionen är viktig, men många av kunderna kommer också från andra större regioner, till exempel Tammerfors och Uleåborg.
Västnylänningarna köper mest bilar av normalt snitt, men också här har det vänt, säger Michael Nylund. Det är inte ovanligt numera att bilar i prisklasser över 50 000 euro får ny ägare inom regionen.
Har fäst sig
Precis som för de övriga bilarna som Special Mobil säljer erbjuds finansieringsalternativ också för de aktuella amerikanarna. Det är ganska speciellt, säger Nylund och berättar att säljaren i liknande fall ofta kräver full betalning direkt.
Dessutom tas andra fordon i byte också när det gäller jänkarköpen. En av affärerna gjordes med en husvagn som bytesfordon.
Hälften av amerikanarna är redan sålda.
– Jag är förvånad om de övriga är kvar här efter sommaren, säger Nylund.
Försäljaren i honom är i gång, men han döljer heller inte att han blivit allt mer fäst vid de gamla skönheterna.
– De är riktiga smycken då man börjar se på alla detaljer.