Båttillverkare väntar ut stiltjen
Eurofinn Marine i Pojo underhåller båtar och är när som helst redo att återuppta sin produktion.
– Visst är den i gott skick. Inte skulle man tro att båten redan har tio år på nacken.
Vi befinner oss i hamnen i Skuru, där en skinande segelbåt av typ EF 34 står förtöjd vid kajen.
Båten tillhör en av kunderna hos Eurofinn Marine, och det är företagets styrelseordförande Reijo Pöllänen som tagit oss ner till hamnen för en snabb titt på båten. Den är nyss sjösatt för säsongen och hör till det dussin båtar av samma modell som varit i vinterförvar i marinan i Skuru.
Samtidigt är båten en av totalt 28 stycken EF 34:or som tillverkats sedan starten 1997, de allra flesta i företagets hyrda hall i Celsa Steels fabrikskomplex ett litet stycke österut, i Åminnefors.
– Alla båtar finns i Finland och endast två stycken har bytt ägare sedan de köptes.
Pöllänen säger att den 34-fotade båten även i övrigt är en finländsk angelägenhet i allra högsta grad.
– Vi gör allt själva. Även underleverantörerna är inhemska, säger Pöllänen.
Elarbetet görs av annat folk än företagets eget, men i övrigt skapas EF 34:orna från början till slut i Åminnefors där skrovet gjuts och där även träarbetet utförs.
Service
Inne i tillverkningshallen och kontoret är det ändå stilla just nu. Reijo Pöllänen är den enda som är på plats.
Den senaste tiden har gått åt till att hjälpa kunderna att iståndsätta båtarna inför säsongen, och det är också underhållsarbeten, nyinstallationer och service som håller i gång hela företaget just nu.
Det senaste nybygget lämnade hallen år 2010.
– Det är lugnt för tillfället. Affärerna går dåligt i Finland. Så är det i hela båtbranschen. Det gäller att anpassa sig, säger Pöllänen och förklarar att underhållet och servicen av de existerande EF 34:orna, och även andra båtar, ger jobb så det räcker för honom och vid behov en eller fler personer till.
– I fjol vintras hade vi tre båtar här inne på service.
– Så länge det finns vind, så seglar man. Och båtarna behöver hela tiden service, också då tiderna är sämre.
Anpassar sig
Tre båtar per år var också takten i genomsnitt då tillverkningen snurrade på normalt, fram till för några år sedan. Då produktionen gick på högvarv fick Pöllänen många gånger frågan varför företaget inte växer till sig.
– Hade vi expanderat då skulle troligen inget finnas kvar i dag.
Pöllänen, som jobbat inom båtbranschen sedan 1970, har medvetet velat ha ett företag som kan anpassa sig till konjunkturerna, såsom företaget gör i dag.
Produktionen är ingalunda nerkörd. I hallen står gjutformarna för skrovet färdiga för nästa beställning.
– Vi kan köra i gång så gott som genast, säger Pöllänen och berättar att han inom en månad får ihop företagets traditionella produktionsteam som omfattar ett halvt dussin personer.
Tummar inte på kvaliteten
Grundpriset för en EF 34:a är 220 000 euro. Det bygger på de faktiska kostnaderna för tillverkningen, som rör sig mellan 2 500 och 3 500 timmar per båt.
Att pruta på kvaliteten tänker företaget inte göra och själva produktionen kommer att hållas kvar i Finland.
– Då har vi full koll på hela processen och då har också kunderna möjlighet att följa med vad som sker.
Att låna de potentiella köparna sitt öra är A och O, säger Pöllänen. Enligt honom är kundkretsen mycket medveten och sakkunnig. Båtfolket håller sig väl informerat om vad som är på gång.
Skryt och tomma löften bär ingen vart, säger han. Det sista en båttillverkare ska göra är att börja sänka på produkternas standard, säger Pöllänen. Ryktet raseras snabbt.
– Man måste vara ödmjuk, lyssna på kunden och inte skrodera.
- Företaget grundades 1997. Produktionen finns i Åminnefors i Pojo sedan 1999.
- Tillverkar 34 fot långa segelbåtar av modell EF 34. Typen beskrivs som en snabbseglande familjebåt. Den är designad av Kamu Stråhlmann.
- Reijo Pöllänen är arbetande styrelseordförande och Taina Lackman är företagets vd.