Bäst i test tryggar inte säker bilfärd
Bakåtvänt är bäst. Ändå vänder finländska föräldrar bilbarnstolarna alltför tidigt. En av orsakerna kan vara missvisande testresultat.
I slutet av maj kommer nya resultat från de senaste sameuropeiska testen av bilbarnstolar, det så kallade ADAC-testet. Testen finansieras av nationella bilförbund och konsumentorganisationer och får normalt stor genomslagskraft i medierna.
Degerbybon Jeanette Holmlund-Hampf, som i tre år drivit en bilstolsblogg, avråder ändå för att använda de här testen som enda tillförlitliga källa till det säkraste bilstolsalternativet.
– Testen rapporteras i medier med bara slutpoängen, bild och någon enstaka kort kommentar. Men det säger ingenting utan borde öppnas upp mera. Testet är uppbyggt så att säkerhetsaspekter bara är femtio procent av slutbetyget. Övriga faktorer som påverkar är hur lätt sitsen är att använda och montera, hur bekväm den är och hur mycket utrymme den kräver, säger hon.
Huvudet som bowlingklot
Enligt Holmlund-Hampf leder detta till en missvisande representation av verkligheten. Även om ADAC-testet mäter hur bilstolen klarar av både frontalkrock och sidokrock finns det en väsentlig faktor som testet inte beaktar i tillräcklig grad: belastningen på barnets huvud och nacke.
– Nackbelastningen utgör bara tre procent av det slutliga betyget, säger hon.
– Tänk dig att du har ett bowlingklot på baksätet och att det är fäst med ett tunt snöre. Vad händer när du bromsar häftigt med bilen? Klotet kommer att slungas framåt och snöret går av. Det motsvarar barnets huvud och nacke om det sitter framåtvänt vid en frontalkrock. Ett barns nacke kan då töjas upp till fem centimeter.
Sitter barnet med ryggen mot färdriktningen fördelas belastningen jämnare. Enligt undersökningar minskar en bilstol med ryggen mot färdriktningen personskador hos under femåringar med 80 procent.
– Men det finns massor av framåtvända bilstolar som tar över eftersom de marknadsförs som lika säkra som bakåtvända.
Fel monterat skyddar inte
I flera av testen har bakåtvända barnbilstolar ändå inte nått upp till samma poäng som framåtvända. En av orsakerna är att testet beaktar hur lätt stolen är att montera. Dåligt betyg på den här punkten sänker märkbart helhetsresultatet.
– Om sitsen är svår att montera är det också sannolikt att den är fel monterad i bilen. Därför kan en sådan sits inte få höga poäng i testet, för en fel monterad sits skyddar inte alls, säger Autoliittos kommunikationschef Jukka Tolvanen.
Holmlund-Hampf påpekar att också andra kriterier gynnar de framåtvända stolarna i testet.
– Till exempel mäter det hur långt framåt bilstolen rör sig vid en krock. Det här är viktigt när det gäller framåtvända bilstolar, för kommer de för långt fram slår barnet huvudet i framsätet. När det gäller bakåtvända bilstolar spelar det här ingen roll. De är dessutom ofta över gränsen då de är rätt monterade eftersom barnen ska få rum med benen. Det inverkar inte på krocksäkerheten.
EU lindrade kraven
I alla nordiska länder rekommenderar trafiksäkerhetsorganisationer att barnet åker bakåtvänt så länge som möjligt. Enligt finska Trafikskyddet ska barnen åka bakåtvända till minst tre års ålder, i Sverige och Norge är rekommendationen fyra eller fem år.
Orsaken till att det ändå finns framåtvända bilstolar på den nordiska marknaden stavas ECE-godkännande.
– Tidigare hade bland annat Sverige krav på att alla bilstolar måste gå att installera bakåtvänt. I och med EU slopades kravet, eftersom det ansågs hindra fri konkurrens. I stället infördes ett ECE-godkännande för bilstolar. Men testet för den märkningen mäter inte alls vad som händer med ett barns nacke, säger Holmlund-Hampf.