Företag vill ha nya rum i Lappböle
Lappböleborna vill att byn ska bli ett nytt tillväxtområde i Kyrkslätt. I ett medborgarinitiativ yrkar de på en omfartsväg och nya bostäder.
Lappbölevägen har blivit en matarled för trafik mellan Veikkola, Ring III i söder, Esbo och Helsingfors. För att öka trafiksäkerheten anser tjugofem familjer i området att kommunen borde satsa på att bygga en omfartsväg parallellt med Lappbölevägen söder om avtaget till Evitskogsvägen.
– Trafikmängderna har ökat med 43 procent på sex år och sju månader. Det visade en ny mätning som vi fick NTM-centralen att göra, säger initiativets första undertecknare Veli-Pekka Törmälä.
Rädda att köra ut från gården
Han har själv varit ortsbo i tjugosju år och under hela den tiden har diskussionen om Lappbölevägens trafiksäkerhet pågått med olika intensitet. Under arbetet med delgeneralplanen för Lappböle, som godkändes i januari 2000, behandlades möjligheten att bygga en omfartsväg parallellt med Lappbölevägen söder om avtaget till Evitskogsvägen. Omfartsvägen ställdes mot en gång- och cykelväg längs Lappbölevägen.
Eftersom den senare beräknades bli hälften så billig som omfartsvägen prioriterades den men kommunen ville ändå bevara möjligheten att genomföra omfartsvägen senare om trafikmängderna ökar.
– Vägen är mycket farlig nu och folk är rädda att köra ut från sina gårdar för att sikten är så dålig. En gång- och cykelväg gör det förstås tryggare för fotgängare men inte för övriga som rör sig längs vägen. Och den drar inte ner på trafikmängden, poängterar Törmälä.
Trafiken kommer enligt initiativtagarna att öka ännu mer då metron till Stensvik är klar.
– Folk lär sig mycket snabbt att gena längs Lappbölevägen i stället för att åka till en stockad Ring III längs Åbovägen.
Stöd för företagande
Cykelvägen längs Lappbölevägen har länge planerats av NTM-centralen. Nu önskar byborna bakom initiativet att kommunen diskuterar möjligheten att överföra pengarna för gång- och cykelvägen till omfartsvägen. Det skulle enligt dem trygga trafiksäkerheten på samma sträcka som gång- och cykelvägen var planerad.
En omfartsväg skulle dessutom göra det möjligt att utveckla Lappböle som ett tillväxtcentrum i Kyrkslätt.
– Läget är strålande, det är goda förbindelser till Esbo och Veikkola. Det är en ypperlig plats för butiker och små företag som kunde betjäna folk som kommer från Veikkola och Sjundeå.
En av byns företagare som stöder intiativet är byhandlaren Jontte Holmström. Enligt honom skulle det finnas goda möjligheter för ett småskaligt företagscentrum i korsningen mellan Lappbölevägen och Evitskogsvägen.
– Det finns små företagare som skulle behöva mera rum och är intresserade av att få en hall eller kontor eller både och i det området.
Trafiksäkerheten A och O
Också Jonttes bybutik kommer att behöva en större byggnad inom några år och läget i korsningen faller Jontte i smaken.
– Men det måste planeras smart och med fötterna på jorden. Vi kommer inte att locka några enorma företag, men en 30–40 arbetsplatser kan det gott bli om det görs ordentligt. Det ser kanske smått ut, men det skulle ha stor betydelse för byn.
Tidtabellen är också en central fråga - projektet får inte fastna i det byråkratiska maskineriet i år efter år.
– Trafiksäkerheten är en stor fråga och den måste fås i skick, det är helt klart. Ingen ska behöva sätta livet till för att projektet drar ut på tiden. Om omfartsvägen blir av måste den byggas snabbt. Sen kan Lappbölevägen bli en gårdsväg.
Potential att få skattebetalare
Om servicen i Lappböle utvecklas skulle det också locka nya invånare.
– Det finns möjligheter att få goda skattebetalare som är intresserade av tomter här, säger Holmström.
Dessutom skulle en omfartsväg bevara landskapet i byn bättre än en cykelväg med alla dess infarter.
– Det känns inte vettigt att en vacker byväg har blivit en genomfartsled för matartrafik, säger Veli-Pekka Törmälä.
Törmälä, Holmström och några andra intiativtagare är i kväll inbjudna till koncernsektionens möte för att diskutera sina tankar.
– Det viktigaste är att vi får föra en vettig diskussion. Kommunal planering kan inte skötas så att den som ropar högst får vara med och bestämma. Men när man planerar ska man väl ändå ta med dem som står med handen uppräckt och behöver få mera plats, säger Holmström.