Däcksystem blir dyr affär
Från och med november är det obligatoriskt att förse splitternya bilar med ett system som övervakar däcktrycket.
Förordningen, som gäller i hela EU, innebär att samtliga vinter- och sommardäck på nya bilar bör förses med sensorer som mäter däckens temperatur och lufttryck som sedan visas i bilens dator.
Vid Däckmarket i Ekenäs går vårens sommardäcksbyten ännu till som förut. Den tidiga våren har inneburit en lugnare arbetstakt.
– Säsongen började tre veckor tidigare än vanligt och en jämn ström av människor har kommit för att byta sina däck sedan dess. Det har varit mindre rusning och mindre hektiska arbetsdagar den här våren, berättar Kim Danielsson vid Däckmarket.
Även om våren fört med sig trevliga förändringar kommer höstens nya regler att innebära större kostnader för såväl bilister som företagare inom däckservicebranschen.
– Det innebär en stor satsning för oss då vi måste köpa in både givare till däcken och maskiner för kodningen av systemen, säger Danielsson.
– En givare kostar mellan 50 och 100 euro. Med en givare per däck blir kostnaderna totalt flera hundra euro med köp och installation av systemen.
– Givarna måste kodas om varje gång däcken byts. Dessutom har batterierna i givarna en livslängd på tre till fyra år så de måste bytas ut regelbundet.
Blir billigare
Danielsson tror ändå att de nya bestämmelserna kommer att påverka priset.
– Troligtvis kommer de att kosta mindre då de blir vanligare. Vi kommer att sälja dem för ett så billigt pris som möjligt, säger Danielsson.
Trots att kostnaderna kan sjunka innebär förordningen ändå permanenta förändringar.
– Det blir mera arbete för oss. Det leder också till att det tar längre att byta däcken vilket betyder att kunderna får vänta lite längre, säger Danielsson
Dyrare vinterdäck
Då man köper en ny bil i dagsläget ingår oftast däck som redan är försedda med sensorer – men inte för alla årstider.
– Standarddäcken för sommarbruk med givare kan ingå i priset då man köper en ny bil men när det är dags köpa ett vinterdäckspaket kommer man att märka att det är dyrare än förut, säger Danielsson.
Även bilmärket kan inverka på kostnaderna.
– Det finns universella givare men i regel behöver man olika sorter för olika bilmärken. I vissa fall kan det bli dyrare än andra, säger Danielsson.
"Onödig investering"
Patrik Nordström som har kommit till Däckmarket för att byta till sommardäck tycker att ett tvång på övervakningssystem för däcktrycket inte är befogat.
– Det låter som en onödig investering. Var och en kan själv kolla trycket på sina däck, säger Nordström
– Man vet dessutom aldrig om man kan lita på att det fungerar och visar rätt.
Även om systemet kan verka onödigt kommer inga ägare av nya bilar att kunna undvika det.
– Det måste vara där, annars kommer bilen inte igenom besiktningen, slår Danielsson fast.