Stockbilens chaufför: Jag saktade nog in
Nu träder mannen som rattade stockbilen i nära ögat-situationen i Malmkulla fram. – Jag körde mellan 60 och 70, säger Staffan Holmberg.
Klippet där vi får se en nära ögat-situation mellan en stocklastbil och en buss i Malmkulla i Karis har delats och diskuterats flitigt i tidningar och sociala medier.
Nu kliver Staffan Holmberg, chauffören som rattade lastbilen, in i debatten för att ge sin version av händelseförloppet.
– Det har spekulerats i att jag körde närmare 90 kilometer i timmen. Men jag motorbromsade först och bromsade sedan två gånger när jag kom in i korsningen. Man ser tydligt hur bromslampan lyser i videon, säger Holmberg.
Känner sig svartmålad
VN skrev i lördags att stockbilens chaufför hade foten "för tungt på gaspedalen". Enligt Holmberg stämmer det inte.
– Jag körde mellan 60 och 70 kilometer i timmen. Jag vill att det ska vara rätt. Jag har alltid varit noga med att sköta mitt jobb ordentligt och det här har i viss mån svartmålat mig. Det är många på nätet som sympatiserar med mig och säger att det var busschaufförens fel, men flera vill också ta körkortet ifrån mig.
Det farligaste, säger Holmberg, var inte att bussen vek ut framför honom, utan att den därefter parerade till vänster när han hade väjt ut i mittfilen. Det tvingade över honom i filen för mötande trafik.
Holmberg tackar sina skyddsänglar för att det inte kom en bil emot just då.
– Efteråt funderade jag på att stanna, men jag var ärligt talat ganska förbaskad. I stället tog jag kontakt med bussbolaget dagen därpå.
Holmberg fick inte tag på busschauffören, men han fick tala med en körmästare.
– Han bad om ursäkt och tackade mig tre fyra gånger. De förstod inte heller varför busschauffören hade väjt tillbaka ut mot vänster.
"Inte som Konginkangas"
När VN intervjuade överkommissarie Mats Lagerstam om fallet drog han paralleller till olyckan i Konginkangas då en turistbuss krockade med en lastbil fullastad med pappersrullar och slutresultatet blev ett blodbad.
Holmberg säger att situationen skilde sig markant från olyckan 2004.
– Varje gång det händer något i trafiken då tyngre trafik är inblandad dras det paralleller till Konginkangas. Det var en hemsk sak, men det här var inte närapå en liknande situation. Då kom bilen och bussen från olika håll.
Om det hade blivit en kollision i Malmkulla skulle det inte ha slutat på samma vis, enligt Holmberg.
– Det är mest jag som skulle ha blivit utsatt i och med att jag skulle ha kört in i bussens bakända.