Tantcykel ger trendigt tramp
Tantcyklar i starka färger är vårens grej inom cykling. Varje år blir grenen allt trendigare.
– Grälla färger har tidigare bara funnits i ungdomscyklar. Nu vill också vuxna ha dem, säger Jukkis Kesseli som driver en sportaffär i Kyrkslätt.
Lila, klargrönt och orange syns i cykelutbudet denna vår, liksom cyklar med giftgröna eller röda däck.
– Bland de så kallade citycyklarna är det mycket retro i år. Cyklar som kallas för tantcyklar är populära. Men det är inte tanter som köper dem utan trettioåriga kvinnor.
En detalj som skiljer de så kallade tantcyklarna från andra cyklar är den breda sadeln och den breda styrstången.
– Tumregeln är: ju mer upprätt ställningen är, desto bredare sadel. Sitter man helt upprätt på sin cykel ligger ju all tyngd på sadeln. Är ställningen mera liggande, som i landsvägscyklarna, är sadeln smalare eftersom tyngden fördelas annorlunda.
Kontrollera säkerheten
I Kesselis affär är april en av årets brådaste månader. Då, liksom i augusti–september, överlappar säsongen för de två grenar affären specialiserar sig på: ishockey och cykling. Så fort vårsolen tittar fram vill folk ha sina cyklar servade.
– Alla kommer på en gång. Det går lika bra att föra cykeln på service på hösten eller vintern, då har vi inte lika bråttom, säger Kesseli.
När cykeln väcks ur vinterdvalan är det skäl att se till att säkerheten är i sin ordning.
– Däcktrycket, kedjorna och bromsarna är det som är viktigast att kontrollera innan man börjar cykla igen. Fungerar allting som det ska kan man också vänta och föra cykeln på service först när man själv åker på semester.
Det man själv också kan göra är att olja kedjorna och bromsvajern – men inte med vilken olja som helst.
– Det ska vara en tunn, tunn olja, så kallad sprejolja. Använd inte olja ur droppkanna, för den samlar bara all smuts och kedjorna blir ännu smutsigare och geggigare.
Vill ha dyrare cyklar
Regelbunden service är det bästa sättet att förlänga en cykels livslängd. Ett visst slitage är normalt och behöver inte betyda att man måste köpa en helt ny cykel.
– Folk blir ofta rädda för att det ska bli så dyrt att byta delar att det blir billigare med en ny cykel. Kedjorna och kugghjulen är ett sådant exempel. Men det kostar bara några tior att byta ut dem.
Vill man klara sig billigare när det gäller service lönar det sig att satsa på en cykel av hög kvalitet. Enligt Kesseli har medelpriset för normala stadscyklar stigit de senaste åren. Inte för att tillverkarna och affärerna trissar upp priserna utan för att kunderna vill ha bättre cyklar.
– De har börjat förstå att en dyr cykel kostar mera för att delarna är av högre kvalitet. Alla cyklar är skinande och fina när de är nya men på de billigare cyklarna slits delarna mycket snabbare.
Att folk är beredda att satsa större summor än tidigare på sina cyklar kan också bero på att cykling blir populärare år för år.
– Grenen blir hela tiden trendigare. Speciellt landsvägscykling har blivit verkligt populärt.