Österbytreorna vann Värmeljusjakten
Årskurs tre i Österby skola kammade hem vinsten i Värmeljusjakten. De samlade in närmare 5 500 värmeljusskal på var.
Värmeljusjakten startade i början av november och slutade i slutet av januari. På Rosk’n Roll Oy Ab:s verksamhetsområde vann Österby skolas årskurs tre i Ekenäs. Vinnarklassen samlade in 5 478 värmeljusskal per elev, totalt samlade klassen in 65 733 värmeljusskal. Priset är en klassutfärd till Munka avfallscentral i Lojo och biljetter till simhallen Neidonkeidas.
På andra plats kom Lohjansaaren koulu årskurs ett och två från Lojoön. Årskurs fyra i Höjdens skola i Tenala knep tredjeplatsen.
Alla som deltog i tävlingen får ett värmeljusjaktsuddgummi som minne. Varje klass får också ett diplom som tack för sitt deltagande. Dessutom har rastpaket med hobbyutrustning lottats ut i varje kommun mellan de skolor som deltagit.
– Jakten har varit en gemensam sak för eleverna. Alla har förbundit sig till den, säger vinnarklassens lärare Marie-Louise Sandberg.
Hon vill också tacka alla som hjälpt till och bidragit till insamlingen.
Läraren Kaisa Junttila i Lohjansaaren koulu var lärare för förra årets vinnarklass i Sammatti skola. Nu fick hon Lojoöborna intresserade av jakten.
– Föräldrarna informerade man i god tid, vi satte upp ett mål, delade ut tips var man kan få tag på värmesljusskal och varje vecka meddelade vi om vår situation.
Kaisa Junttila tror också att de sociala medierna har spelat en viktig roll för insamlingen av värmeljusskal.
Matte och miljö
Med hjälp av värmeljusskalen har skoleleverna bekantat sig med återvinning av metall och återvinningsbart avfall på miljö- och naturvetenskapslektionerna. De har också fått öva sina matematiska kunskaper under tävlingens gång.
– Eleverna i klass ett lärde sig uppställning av addition då de räknade värmeljusskalen. Uppfattningen av stora tal, såsom hundra, tusen och tiotusental, formades då eleverna räknade värmeljusskalen, säger Kaisa Junttila.
– I tredje klassens matematik behandlar man inte tal över tusen. Under jaktens gång blev det allt lättare för eleverna att uppfatta större tal, säger Marie-Louise Sandberg.
Målet med Värmeljusjakten är att aktivera skolelever att följa med sina konsumtions- och sorteringsvanor. Syftet är också att uppmuntra eleverna att vara kreativa och bilda nätverk under jakten efter använda värmeljusskal. Målen nåddes enligt den positiva respons som kommit från lärarna. Värmeljusskalen hämtas från skolorna under februari. Skalen fortsätter sedan sin färd till återvinningen. Diplomen delas ut under den här veckan.
Nya skolprojekt
Värmeljusjakten ordnades för tredje året i rad. Nu tycker Rosk'n Roll att det är dags för något nytt. Värmeljusjakten kommer inte att ordnas under läsåret 2014-2015 i Västnyland.
– Vi tänker ordna något annat kul. Vi har har funderat på olika alternativ, antingen flera små projekt eller ett större, säger Malin Kurkisuo, rådgivare på Rosk'n Roll.
Hon konstaterar att Värmeljusjakten har bidragit till en god vana att sortera.
– Första året samlade vi in under en halv miljon värmeljusskal, andra året drygt en halv miljon och den här gången över en miljon.
Malin Kurkisuo påminner om att det är viktigt att inte slänga metall i blandavfallet. Ännu viktigare blir det i mars när de västnyländska soporna börjar brännas i Vanda.
– Nu när Värmeljusjakten är avslutad kan man föra värmeljusskalen till ekopunkternas kärl för metallavfall.
- 67 klasser, sammanlagt 1 315 elever deltog inom Rosk’n Rolls verksamhetsområde.
- Totalt samlades 1 142 294 värmeljusskal in.
- I hela Finland deltog 807 klasser och 15 272 elever.
- Totalt samlades 8 639 547 stycken värmeljusskal in i hela landet.
- De insamlade aluminiumskalen räcker till nästan 574 897 nya läskburkar eller 58 små Buster-båtar.