S-strategisk satsning på närproducerad mat
Smaker nära dig. Under den devisen vill nu handelslaget Varuboden-Osla haka på närmatsboomen. Och producenterna verkar inte nödbedda, varken i Västnyland eller Östnyland.
Ett informations- och diskussionsmöte i Pernå i måndags var välbesökt.
Det samma kan med fog sägas om motsvarande tillställning i Karis på tisdagen, där linjechefen Bengt Winberg och inköpsdirektör Kjell Olenius samt kommunikationschef Seija Päivänsalo-Nykänen presenterade handelslagets nya närmatsstrategi för både potentiella leverantörer från regionen och för egna enhetschefer.
Projektassistent Mika Nieminen från västnyländska samarbetsparten Bra mat i Västnyland, som låtit budet gå till regionens närproducenter, berättade belåtet om fyrtiotalet förhandsanmälda – bland dem också några från huvudstadsregionen plus en från Åland – och uteslöt heller inte att ännu flera än så möter upp.
Han blev sannspådd, omkring femtio intresserade infann sig.Bakgrund
- Målet är mera närproducerad mat i butikerna, och större synlighet för den.
- Fram mot våren, som det nu ser ut i april, sker lanseringen under devisen Smaker nära dig.
- Nu är man från handelslagets sida ute efter att etablera kontakt med tänkbara producenter-leverantörer.
"I första ledet"
Närproducerade livsmedel i västnyländska butiker, är i och för sig ingenting hytt.
Det har i regel handlat om enskilda butiker, inom olika kedjor eller grupper. Men vad Mika Nieminen vet, har hittills ingen större aktör med hjälp av en strategi eller centralt uttalad målsättning erbjudit mindre, kanske säsongverksamma producenter en kanal ut på marknaden.
Kjell Olenius är litet försiktigare. Han har för sig att andra handelslag på andra håll i landet har resonerat i liknande banor, han vill inte hävda att Varuboden-Osla är först.
– Men vi är nog i första ledet.
Vinn-vinn-vinn
Varför? Det säger sig nära nog självt, och Kjell Olenius gör heller ingen hemlighet av att S-gruppens Varuboden-Osla gärna vill sälja det som konsumenterna frågar efter.
Han talar i alla fall om en vinn-vinn-situation.
Vinn-vinn-vinn skulle kanske vara mera adekvat, tanken är att ett tillskott av närproducerade livsmedel på butikshyllorna gynnar samtliga tre parter eller såväl konsumenter som producenter och handelslag.
Olenius talar uttryckligen om ett tillägg, men bekräftar att visst kan det exempelvis då det gäller vissa grönsaker bli aktuellt att ersätta en produkt med en motsvarande närproducerad.
Grönsaker, glass...
Just grönsaker är för övrigt en produktgrupp som i det här sammanhanget intresserar – låt vara, att man redan i viss utsträckning handlar med närproducerade grönsaker.
Ser man till läget i dag, är utbudet av närproducerade bageriprodukter rätt gott.
Köttprodukter hör till det "som vi söker efter" och närproducerad glass kunde tjäna som typexempel på en potentiellt högintressant produkt.
Men Kjell Olenius drar inga gränser för vad man har intresse av att utöka med, de gränserna sätts i slutänden av efterfrågan.
Större areal?
Efter presentationen satt bland många andra producenter Björn Lindström från Svartå och Karl Åberg från Ingå och fyllde i blanketter med kontaktuppgifter.
Lindström skulle gärna med handelslagets hjälp få avsättning för en del av den tidiga potatis och matpotatis han odlar på Bålaby gård, vid sidan av gårdsbutikens direktförsäljning och leveranserna en del butiker och torghandlare i Helsingfors.
Åberg kunde tänka sig att utöka arealen av sina jordgubbs- och ärtodlingar i Kyrkslätt om handelslaget är intresserat.
– Men det kräver långa kontrakt, det är fråga om stora satsningar.
Rötter i Ingå
Jordgubbar och ärter odlar också Kristina och Sören Österman i Solberg, Ingå.
Varuboden-Oslas initiativ – som förvaltningsrådets ordförande Kristian Westerholm i Ingå sägs ha en stor del av äran för – tycker de att är god. Men för egen del räknar de inte med att ha någon större nytta av den.
Ärt- och jordgubbsförsäljarnas plats lär nog förbli utanför butiksentrén, hoppas bara att det i fortsättningen är odlarna själva som står där och säljer närodlat, resonerar paret Österman.
Fast – man kan ju aldrig veta, kanske finns det avsättning för jordgubbar i kaféet på en eller annan trafikbutik