Våg av returpaket stängde webbshop
Nana Närhi fick problem då tvångsshoppare hittade till hennes nätbutik. Många beställde varor utan en tanke på att behålla dem.
Närhis bisyssla, inredningsbutiken Villa Hima, får nu leva vidare utan sin webbshop. Från början startade hon webbshoppen för att kunna betjäna de trogna kunder som besöker Hangö om somrarna och under andra delar av året brukade skicka henne beställningar.
Allting fungerade bra till en början och shoppen växte, precis som hennes leende då det kom klirr i kassan. Men med expansionen kom en ny kundgrupp som hon kallar tvångsshoppare.
På grund av att så många av dessa väljer att skicka tillbaka största delen av varorna och har betalningsstörningar ser hon sig tvungen att stänga nätbutiken. Det blir för kostsamt och arbetsamt helt enkelt.
Diskussion och lagändring
Hennes blogginlägg Verkkokaupan hautajaiset (Nätbutikens begravning) har fått stor spridning i sociala medier. Vanligtvis brukar bloggen ha 200 besökare. Men i och med söndagens inlägg steg besökarantalet till 12 000 och telefonen började ringa.
– Flera andra småföretagare har berättat om liknande problem. Läsarmängden och all publicitet vittnar också om att det är ett mer allmänt problem. Jag är glad att mitt beslut har väckt debatt.
Vad tror du man kan göra för att lösa problemet?
– Lagen ändras ju i sommar så att det inte per automatik är så att man avgiftsfritt har rätt att returnera varor man beställt. Men om de stora nätbutikerna fortsätter att erbjuda detta gratis så är frågan om de mindre har råd att inte göra det.
Zalando-generation
Trots att det var arbetsamt att sätta upp webbshoppen sörjer Närhi inte. Däremot är hon verkligen oroad över vad hon kallar barn av Zalando-generationen.
Den stora nätbutiken för skor och kläder Zalando erbjuder gratis frakt och retur. Att beställa hem tre par skor för att pröva och sedan kanske köpa ett är inget okänt fenomen bland unga människor.
– Att klicka i väg en beställning blir det viktiga för dem. Sedan kan de skicka tillbaka och beställa någonting annat i stället.
Det har man som konsument – än så länge – förstås sin fulla rätt till. Men Närhi ser en tydlig koppling till betalningsstörningar och kallar dem som tyngt hennes webbaffärer för tvångsshoppare.
– Utifrån deras namn och språket i deras mejl tror jag de är födda på 90-talet. De shoppade bara för att det är roligt att shoppa, skicka tillbaka allt eller det mesta och shoppa mera, utan en tanke på att behålla och betala varorna.
– Det handlade inte om en given grupp någonstans, utan det kom nya kunder av den typen hela tiden.
Betalningsstörningarna ökar
Att Villa Hima drabbats av detta är ingenting unikt. I fjol registrerades rekordmånga betalningsstörningar för konsumenter i Finland; sammanlagt 1,8 miljoner fördelade på ungefär 252 000 konsumenter.
Samtidigt kommer man inte ifrån att det finns väldigt många nätbutiker som inte upplever dessa problem i någon större utsträckning.
Och Närhi säger inte att webbshoppar inte vore framtidens väg. Det finns uppenbara fördelar. Villa Hima fick exempelvis kunder även under årets lugnare perioder tack vare webbshoppen.
Hon är övertygad om att den också gav hennes företag synlighet i inredningstidningar som hon aldrig fått om hon endast haft butiken på Bulevarden i Hangö.
– Det var bara inte värt det för mig just nu. Jag hoppas de som beställer på skoj och skickar tillbaka börjar förstå att det innebär jobb och kostnader för en företagare.