"Vi måste ta oss an Veikkola"
Satsningarna på smidigare tillgång till vård på hälsostationen syns i den färska kommunbarometern. Men Veikkola halkar efter.
– De kommunala hälsovårdstjänsterna har fått mest positiva kommentarer av alla sektorer. Men förväntningarna är också höga. Trots att folk är nöjdare med hälsovården än i tidigare barometrar finns det fortfarande rum för förbättring, säger Bo Lillqvist, som för nionde gången sammanställt resultaten av invånarenkäten.
Mest missnöjda var de svarande från Veikkola. I de fria kommentarerna kritiserades speciellt hälsostationens öppethållningstider och tidsbeställningen.
– Resultatet visar att satsningen God mottagning fungerar. Det systemet har inte förts till Veikkola och det märks, säger kommunstyrelsens ordförande Raija Vahasalo.
– I tidsbeställningen har nu införts möjligheten till automatisk uppringning och det fungerar väl. Det kanske de som svarade inte hade varit med om ännu, säger kommunfullmäktiges ordförande Ulf Kjerin.
Volsborna är nöjdare
Överlag fanns de missnöjdaste svararna denna gång i Veikkola. För två år sedan var de som bodde i glesbygden kring Vols de mest kritiska men de verkar på många punkter ha fått upprättelse.
– Vi måste ta oss an Veikkola och fundera på vad vi kan göra, säger Vahasalo.
Förutom hälsovården riktar sig missnöjet i Veikkola mot ungdomstjänsterna, de kommunala vägarna, hemvården, åldringsvården och kollektivtrafiken.
Dessutom anser bara fyrtio procent av dem som svarat att det är viktigt att Kyrkslätt bevaras som en självständig kommun. Motsvarande siffra på andra områden ligger kring 70 procent.
– Den här frågan är ny för den här gången, säger Lillqvist.
Tillståndsservicen haltar
Allra störst är skillnaden mellan kommuninvånarnas förväntningar och deras belåtenhet med tjänsterna inom den tekniska sektorn.
– Missnöjet är störst när det gäller tillståndsärendena inom tekniska sektorn. Där har avståndet mellan förväntningar och erfarenheter vuxit något sedan förra gången, säger Lillqvist.
Det folk är missnöjda med är kvaliteten på servicen och den tid det tar att få ett tillstånd.
– I år frågade vi för första gången också om de som svarade hade personlig erfarenhet av tillståndstjänsterna eller inte. De som sade att de hade erfarenhet av tjänsterna var klart kritiskare än de som inte hade erfarenhet av tjänsterna, säger Lillqvist.
Att få fram information om den praktiska erfarenheten är viktig eftersom det annars är omöjligt att veta om kritiken baserar sig på en allmän uppfattning om att "det är så" i Kyrkslätt.
Säkerheten är viktig
I en av frågorna skulle de som svarade ta ställning till hur viktiga olika aspekter av boende och tjänster är för dem. Klart viktigast för alla som svarade är att säkerheten i närmiljön. 80 procent av dem som svarat tyckte att Kyrkslätt är tillräckligt säkert.
– Däremot upplevs orten inte trivsam. Parker och grönområden får kritik och centrum anses otrivsamt.
68 procent av dem som svarade var missnöjda med Kyrkslätts centrums trivsamhet.
Trots det kan 85 procent av dem som svarat tänka sig att rekommendera Kyrkslätt som hemort för sina bekanta. Kommunens styrkor är enligt invånarna kvalitativ undervisning, trivsam natur, bibliotekstjänsterna och en välorganiserad dagvård. Också tandvården fick beröm, utom när det gällde tidsbeställningen.
Positiv överraskning
Kommundirektör Tarmo Aarnio tar emot barometerns budskap med ett leende på läpparna.
– Det här visar att basservicen sköts väl. Med tanke på den allmänna debatten hade jag väntat mig ett sämre resultat. Men invånarna är nöjda med skola, dagvård och hälsovård. Det är en positiv överraskning.
Raija Vahasalo betonar vikten av att lyfta nivån på de tjänster som invånarna är missnöjda med utan att sänka på nivån på den service som fungerar väl.
– Den allmänna trivseln i kommunen, tillståndsärendena, åldringsvården och tillgången till vård är sådant som vi måste jobba på.