Miljöföreningen tar ställning för Y-tåget
Ingå-Sjundeå miljöförening riktar ett uttalande till trafikminister Merja Kyllönen. Föreningen anser att närtågstrafiken till Ingå inte får läggas ner.
Föreningen vill att Kommunikationsministeriet tar ett beslut som är mera hållbart för både invånare och miljö. För de Karisbor som pendlar till arbetet i Helsingfors stiger priset för arbetsresorna från 200 euro till 300, om de tvingas ta fjärrtåget i stället för närtåget. Ingåborna skulle dock drabbas värst, eftersom tågtrafiken i Ingå helt skulle läggas ner.
Enligt Ingå-Sjundeå miljöförening är busstrafiken inte tillräcklig för alla de som åker kollektivt. Allt fler kommer att ta bilen i stället. En sådan utveckling går stick i stäv med regeringens utsläppsmål och satsning på hållbar utveckling.
Nedläggningen av tågtrafiken har en negativ inverkan på Ingås utveckling mot att bli en ekologisk boningsort. Goda kommunikationer lockar dessutom nya invånare till orten.
Miljöföreningen ifrågasätter VR:s motivering till varför trafiken ska läggas ner. Enligt VR stör Y-tåget fjärrtågstrafiken mellan Åbo och Helsingfors och orsakar förseningar. Efter tidtabellsförändringarna på kustbanan har tåget varit något så när i tid och Y-tåget går bara sex gånger om dagen på vardagar. Lösningen på problemen som kan uppstå vid rusningstid är inte att lägga ner närtrafiken, utan att bygga dubbla spår söderut från Kyrkslätt, skriver miljöföreningens viceordförande Vappu Heikkinen och sekreterare Hilkka Peltola.