Sex kommuner vädjar för Y-tåget
Kommundirektörerna i Hangö, Raseborg, Ingå, Sjundeå, Kyrkslätt och Esbo har undertecknat en vädjan om att VR inte ska stympa Y-tågets rutt i Västnyland. Också de västnyländska riksdagsledamöterna säger ifrån.
Kampen om Y-tåget pågår för fullt. På tisdagen överlämnades de västnyländska kommunerna en vädjan till trafikministeriet om att bevara Y-tågets nuvarande rutt, från Helsingfors till Karis. VR har planer på att stympa rutten från och med augusti så att de nbara skulle gå från Helsingfors till Sjundeå, men inte vidare till Ingå och Karis.
Inga tåg i Ingå
I ställningstagandet konstateras att ändringen för Ingås del betyder att tågtrafiken upphör. I Raseborg skulle tågförbindelserna bli helt avhängiga av fjärrtågen.
I Sjundeå skulle alla tågförbindelser mot Karis upphöra. Dessutom minskar förbindelserna med lokaltrafiken från Helsingfors, Esbo och Kyrkslätt mot Karis.
Argumenten mot att förkorta Y-tåget är också att arbets- och studieförbindelserna från Helsingfors, Esbo, Kyrkslätt och Sjundeå i riktning mot Raseborg och Hangö skulle försämras avsevärt. Vidare är fjärrtågen ett dyrare alternativ än lokaltågen och biltrafiken på 51:an kan öka.
Ministeriet bestämmer
I sista hand avgörs frågan om Y-tåget av Kommunikationsministeriet som besluter om uppköp av kollektivtrafik. Ministeriet och VR ska förhandla om detta på torsdag.
En skrivelse till Kommunikationsministeriet har skickats in av de fyra västnyländska riksdagsledamöterna Thomas Blomqvist, SFP, Christina Gestrin, SFP, Raija Vahasalo, SAML och Matti Saarinen, SDP.
De framhåller vikten av Y-tåget för Västnyland och tar avstånd från att rutten läggs ner på sträckan Karis-Ingå-Sjundeå. Många projekt och planer som färlagts till närheten av kustbanan har varit förgäves om Y-tåget inte längre trafikerar, påpekar de och framhåller att inskränkningen innebär en försämring.