Resebyråer ger det lilla extra
Att boka resor på nätet är inte så problemfritt som det verkar. Flera har prövat och valt att återgå till personlig betjäning på resebyrå.
– Visst har bokning av resor på Internet ökat men jag tror att det har nått toppen nu. Det är för brett och folk orkar inte själva kolla alla tiotals alternativ som de får där, säger Petri Pohjonen som har tagit över resebyrån Resehaukkas Kyrkslättskontor efter att företagets grundare Antti Haukkamaa gått i pension.
Själv har Pohjonen jobbat i företaget nästan ända sedan starten. Kariskontoret drivs numera av Hilkka Lindqvist, som jobbat som byråchef där sedan 2007. Kontoren håller kvar Resehaukka som gemensamt marknadsföringsnamn men i övrigt fungerar de som två separata företag.
Både Pohjonen och Lindqvist tror att lokala resebyråer med personlig service har alla chanser att klara sig, trots att Internet lockar många att boka sina resor med ett enda klick.
– Vi har fått tillbaka många kunder som har stött på problem när de bokat på nätet. De har hamnat betala dubbelt eller inte fått några pengar tillbaka då de insjuknat. Sådant kan vi inte hjälpa med om resan är bokad på Internet, säger Lindqvist.
Dessutom är resebokning online rätt standardiserad.
– Så fort folk vill ha något lite extra så kommer de till oss. Också små företag anlitar oss en hel del, de har inte tid att själva söka alternativ på Internet, säger Pohjonen.
Det finns pengar
Både Pohjonen och Lindqvist tror att folk alltid kommer att resa. Även då det är skralt med pengar överlag så finns det de som har råd.
– Jag har alltid sagt att det finns pengar. De som har pengar, de reser alltid. Till och med i början av 1990-talet. Och då behövs resebyråer, säger Lindqvist.
– Många av dem som går i pension nu har tid och råd att resa, säger Pohjonen.
Färdiga paket lockar inte resenärer som för. Det är i stället allt vanligare att folk söker resor som är skräddarsydda enligt deras egna behov.
– Vi får ganska ofta göra specialresor, till exempel vinresor till Italien. Folk vill ha mycket specifika upplevelser, säger Pohjonen.
– Folk vill ha program, då får de mera ut av resan. Korta stadsresor, till exempel över förlängda veckoslut, har också ökat, säger Lindqvist.
Småskalighet ger trygghet
Även om Resehaukka är en liten aktör, med tre anställda i Kyrkslätt och två i Karis, har företaget hunnit få ett gott rykte.
– Namnet är känt och vi börjar duga som samarbetspartner för flygbolag och utländska aktörer. Det kommer allt oftare förfrågningar om sådant, säger Lindqvist.
Att resebyrån ska finnas kvar på lokalplanet är en självklarhet för de nya företagarna.
– En av orsakerna att jag tog över firman var att det inte ska komma någon stor aktör från Helsingfors som om två år tycker att det inte behövs något kontor i Kyrkslätt längre.
Jag tycker det behövs för att få personlig kontakt med kunderna, säger Pohjonen.
– Vi är ett tryggare alternativ. Om det blir strejker eller något annat så är det alltid lättare att nå oss än något internationellt nummer som alltid är upptaget. Vi har ju ett ansvar för det vi säljer, säger Lindqvist.