Töväder sliter på småvägar
Milda vintermånader gör att Destia sparar en slant då det går åt mindre salt. Däremot blir det extra mycket jobb med gropiga grusvägar.
Snöplogarna har inte använts många gånger denna vinter. Destia – som är entreprenör för vägunderhållet för ett område som sträcker sig från Hangö till Lojo – har ändå haft mycket jobb.
Samma bilar som vanligtvis plogar snö i december och januari har nu fått serva sand- och grusvägar.
– Vi har fått jobba flitigt med grusvägar som får gropar och mjuknar när det är vått och varmt, säger Seppo Partanen vid bolagets depå i Svartå.
Detsamma gäller alla underleverantörer som sköter en stor del av vägnätet på området.
Minusgrader på önskelistan
De 300 kilometer grusväg som Destia ansvarar för brukar årligen sluka 8 miljoner kilogram sand. Partanen säger att det minsann har gått åt en hel del sand den senaste tiden, men betydligt mindre salt än vanligt.
– Det här vädret är en tudelad sak för oss, å ena sidan har vi mindre snöarbete, å andra sidan ger det mer jobb med grusvägarna.
Vad är det ideala vintervädret ur ert perspektiv?
– Ett par köldgrader vore bäst så att grusvägarna hålls i skick, och helst inte mycket snö.
Partanen konstaterar att saltningen bli en knepig fråga då temperaturen leker runt nollsträcket.
Lägre kostnader
Mindre saltning är den mest kännbara besparingen. I medeltal går det åt hela 1,7 miljoner kilogram salt per vinter trots att man saltar främst de stora vägarna. Vissa kalla vintrar är behovet ännu större, men naturen och grundvattnet skulle ta skada om man saltade mer än så.
Denna vinter ser det ut att gå åt betydligt mindre salt än vanligt.
Ordentligt snöväder är förstås att vänta, men det är en öppen tidsfråga när det vita täcket lägger sig över södra Finland.
Enligt vissa prognoser kommer det inte snö innan februari, eventuellt till och med först i mars. Men det är ju väldigt svårt att förutse, säger Partanen.