Ingen dramatik då staden tog över Karis hälsostation
Allt är sig likt på Karis hälsostation, som Karis före detta hälsovårdscentral nu egentligen heter. Så likt, att överläkare Åsa A. Westerlund värjer sig mot fråga om hur starten har varit.
-
En central, tre stationer
I Raseborg finns från och med årsskiftet en hälsovårdscentral, Raseborgs hvc, samt tre hälsostationer i Ekenäs, Karis och Pojo. - Ekenäs och Karis hälsostationer håller öppet mellan klockan 8 och 16 alla vardagar. Verksamheten innefattar s.k. jourmottagning, mottagning för övrig brådskande vård och mottagning för icke brådskande vård.
- Pojo hälsostation håller öppet tisdagar, onsdagar oh torsdagar mellan klockan 8 och 16. I Pojo finns enbart mottagning för övrig brådskande vård och icke brådskande vård.
- Om man råkar ut för ett olycksfall eller insjuknar akut under vardagskvällar och nätter (må-to) skall man kontakta jourpolikliniken vid Västra Nylands sjukhus. Under veckoslut (fre kl. 16 – må kl. 8) och helger sköts akutmottagningen av samjouren där.
– Det känns precis som i början av veckan. Verksamheten fortsätter med samma personal, samma dataprogram, samma kläder – jag har samma kläder som i tisdags – och samma patienter.
– Det enda vi har bytt är arbetsgivare, det är det som "övertagande av rörelsen" innebär, förklarar hon, och gör en gång för alla klart att någon dramatik skall man inte vänta sig att kunna pressa ut det faktum att Raseborgs stad vid årsskiftet tog över hvc-verksamheten i Karis – som de senaste åren skötts av Mehiläinen Oy – i egen regi.
"Skulle det inte ändra?"
Någon patientrespons att tala om på förändringen hann Åsa A. Westerlund aldrig få under torsdagsförmiddagens lopp.
– Skulle det inte ändra? var det i alla fall en som frågade.
Svaret – "jo, i dag har jag en annan arbetsgivare" – verkade närmast framkalla en viss häpnad över att allt i ett patientperspektiv ser ut att fungera precis som förut.
Så – inga svårigheter alls i starten.
– Det som gör den här dagen mera jobbig är helgerna som varit. Sådana dagar är alltid tyngre, säger Westerlund.
Patientströmmar avgör
Under januari månad kommer verksamheten vid hälsostationen i Karis att rulla på precis som hittills, den har planerats enligt samma schema som i fjol.
Småningom, under de närmaste veckorna, blir det sedan aktuellt att titta närmare på hur patientströmmarna går och på huruvida man har lyckats pricka in jourbehovet per dag.
Om de patienter som ringer till hälsostationerna i Karis och Ekenäs får vård på den enhet där de tidigare har vårdats, finns det ingen anledning att vidta förändringar.
Om den balansen rubbas, strömmarna börjar gå mera i kors, kan det bli det aktuellt att se över personalläget på enheterna.
På riktigt kort sikt skulle det inte låta sig göras, det skulle leda till problem med både arbetsscheman och tidsbeställningar.
Rekrytera mera!
Men en större smidighet finns alltså nu inbyggd i systemet, med samma huvudman bakom alla hälsostationer.
Åsa A. Westerlund talar om "mera rörliga delar, mera flexibilitet att använda personal".
Å andra sidan säger hon ifrån:
– Jag är inte helt förtjust i att kasta personal från en punkt till en annan.
Sådana arrangemang är tillfälliga lösningar.
Det man enligt henne bör jobba målmedvetet med, är nyrekrytering för att så gott det går försöka råda bot på den kroniska bristen på läkare.
– På sjukskötarfronten är det rätt bra ställt.
Men vakanta läkartjänster finns, också om man ur räkningen lämnar bort de tre som inte får besättas.
Olika telefonnummer
Är verksamheten vid Karis hälsostation överlag oförändrad, gäller detsamma tidsbeställningen till Raseborgs samtliga tre hälsostationer.
Det är fortsättningsvis hälsostationernas egna telefonnummer som gäller – "man måste ju veta var man beställer tid" – och frågan om huruvida Karis skall tas med i det system som redan tidigare gjort det möjligt för växlarna i Ekenäs och Pojo att vid rusning agera back-up för varandra är tills vidare öppen.
112 för omedelbar vård
Förutom icke brådskande vård enligt tidsbeställning, skall samtliga tre hälsostationer kunna prestera vad som kallas övrig brådskande vård.
Vad "övrig" innebär? Åsa A. Westerlund exemplifierar med det hvc-besök som ett intyg för sjukfrånvaro från jobbet förutsätter.
Vårdbehovet, det bedöms alltid i första hand av vårdpersonal då patienten tar kontakt med hälsostationen.
Bedöms behovet av åtgärder vara brådskande – bedömning och vård inom loppet av tre dygn – är det i första hand de s.k. jourmottagningarna i Karis och Ekenäs som gäller.
Det kan handla om luftvägsinfektioner, ont i magen, ryggsmärtor, huvudvärk eller feber, åskådliggör Westerlund.
Men är behovet av vård omedelbart, är vägen via hälsostationen en onödig omväg:
En medelålders man som drabbas av plötsliga bröstsmärtor, skall inte ringa hälsostationen utan 112!