Snöskoterentusiaster vill öppna spår från Skåldö till Svartå
Ett snöskoterspår från Skåldö till Svartå, där man med berörda markägares lov kan köra helt lagligt i terrängen. Med det målet för ögonen jobbar just nu en nygrundad förening i Raseborg.
Den här vintern har snöskoterföret visserligen låtit vänta på sig.
Men Klaus Sundblom och Niclas Fagerström, två av dryga trettiotalet medlemmar i nygrundade Södra Finlands snöskoterförening, har inte givit upp hoppet.
– Sista veckan i januari kör vi snöskoter, säger Sundblom trosvisst, och tillägger:
– I det nya spåret, om allt går bra.
Akta tallplantorna!
Då tjugo personer i höstas beslöt grunda föreningen, var det i det uttryckliga syftet att börja arbeta för att nu också i Raseborg – efter förebild från många andra håll – skapa möjligheter för den som kör snöskoter att utöva sin hobby under organiserade förhållanden, så att lagens krav efterlevs och så att olägenheterna för markägarna minimeras.
– Det finns massor med skogsvägar, traktorvägar i skogen. Där förstör man ingenting, konstaterar Klaus Sundblom
Han och Niclas Fagerström har all förståelse för att det inte upptas väl om snöskoterförare utan lov far fram på annans mark, kanske skadar övervintrande gröda på en åker eller kapar topparna på diverse tallplantor som döljs i snön på ett nyplanterat skogsskifte.
Det är naturligt att man själv vill bestämma om den mark man äger, och störande trafik eller ekonomisk skada skall ingen behöva finna sig i, resonerar de.
Staden positiv
Nu har föreningen tagit på sig uppgiften att på sina medlemmars vägar förhandla med markägarna kring ett tänkt snöskoterspår, som med start vid Skåldö fiskebod skulle sträcka sig ända upp till Svartå.
Klaus Sundblom och Niclas Fagerström uppskattar att spåret får en längd på fyrtio till femtio kilometer och kommer att löpa över upp till sjuttio olika markägares ägor.
Några riktigt exakta siffror kan de ännu inte presentera – mycket beror på hur markägarna längs spårets tänkta dragning ställer sig till projektet.
Ungefär hälften av dem har man vid det här laget förhandlat med. Majoriteten, bland dem Raseborgs stad, har förhållit sig positiva. Men i vissa fall har markägare sagt nej, och då har blivit att tänka om och justera rutten.
Ofta medelålders män
Som Sundblom och Fagerström ser det, har båda parter att vinna på en överenskommelse som resulterar i ett utmärkt snöskoterspår för både föreningsmedlemmar och utsocknes gäster i behov av terrängombyte.
Snöskoterförarna – i dag ofta män i medelåldern, som resultat av en vintrig parallell till utvecklingen på mc-fronten – får ett spår där de med gott samvete, och en liten avgift till föreningen som sköter underhållet, kan köra i terrängen.
Markägarna slipper okontrollerad och olovlig okynneskörning.
Att spårdisciplinen håller, är Niclas Fagerström viss om. Det har han sett bland annat i Somero: Förarna ges ingen chans att glömma vilka regler som gäller, med jämna mellanrum återkommer skyltar med uppmaningen att hållas i spåret.
Vandringsled sommartid
Skyltning och utmärkning räknar man med att finansiera via medlemsavgifter.
Annat som kan behöva göras längs rutten är exempelvis att röja sly, flytta på en eller annan större sten och bygga små broar över diken.
Allt detta sådant som gör att snöskoterspåret under den snöfria delen av året kan göra tjänst som en sammanhängande, utmärkt vandringsled.
Möjlighet kan också senare ges, att förlänga och förgrena spåret i olika riktningar.
Längst i söder inger ett tidigare spår mellan Hangö och Leksvall vissa förhoppningar.
I norr gäller det att reda ut om det faktiskt har funnits ett spår från Svartå vidare till Lojo. För, om så faktiskt är:
– Då har vi möjlighet att ta oss till Rovaniemi om vi bara först kommer till Svartå! säger Klaus Sundblom.
På många andra håll i landet existerar nämligen redan utbyggda snöskoterspår och -leder, att Raseborg i det avseendet varit på efterkälken vill man nu i föreningen ändra på.
- Med snöskoter får man i regel utan tillstånd köra på isen.
- Körning i terräng, utanför utmärkta leder och spår som har upplåtits för ändamålet, förutsätter tillstånd av markägaren. För körning i forststyrelsens spår krävs särskilt spårtillstånd.
- Körning längs allmän väg är inte tillåtet, ett undantag är där det är nödvändigt för att korsa ett vattendrag. Att korsa en väg med snöskoter är tillåtet.
- För att köra snöskoter krävs minst 15 års ålder, dessutom körkort minst av klass T då man kör i officiella leder och korsar eller i tillåtna undantagsfall kör på en väg.
- På is utanför utmärkta leder är den högsta tillåtna hastigheten 80 km/h, i terrängen 60 km/h.