Upphandling kräver mycket av odlarna
Björn Lindström säger att det inte skulle vara omöjligt att odla så mycket potatis att han kunde ge anbud till Raseborg, men det kräver mycket planering och innehåller mycket osäkerhet.
Björn Lindström är en modern lantbruksföretagare på Bålarby gård i Svartå. Huvudprodukterna är potatis och spannmål.
I gårdens egen lanthandel säljs produkter enligt säsong, vilket just nu betyder potatis, ägg, lök, gurkor, äppel, vitlök och honung. I övrigt säljer Lindström sina produkter till torghandlare och partiaffärer i Helsingfors.
Gärna skulle han sälja mera i regionen, men det är inte helt lätt att komma in på marknaden.
– Visst skulle det skulle vara fint om skolorna och de andra köken i Raseborg hade närodlade produkter.
Krångligt
Han har hållit ett öga på upphandlingsförfarandet och konstaterar att systemet är ganska krångligt. Hindren är inte omöjliga att ta sig över, men systemet kräver ändå så pass mycket att det väcker tveksamhet.
– Man kan nog säga att det var enklare förr. Svärfar som odlat potatis sen han var ung berättar om hur man kunde gå direkt till sjukhus och skolor och bjuda ut sina produkter.
– Det har sagts att här inte finns odlare som kan odla så stora mängder som behövs, men det stämmer inte. Volymmässigt skulle det nog vara möjligt.
Däremot krävs lång förhandsplanering och en ganska stor risktagning. Bonden borde utöver att odla produkterna även skapa logistiska system.
God planering
När offertförfrågan kommer på våren ska man bestämma om man tänker delta eller inte och sedan odla den mängd som krävs, noterar Lindström.
Om anbudet inte godtas krävs en vettig plan B så man inte blir kvar med produkterna.
Att i ett sent skede sälja dem till partiaffärer som redan har sina leverantörer är inte särskilt ekonomiskt.
Transporterna ett problem
– Logistiken är ett annat problem. Man borde kunna köra ut råvaran på ett ganska stort område. Härifrån till Bromarv är det ganska lång väg, säger Lindström.
Han har funderat på att skapa en samarbetsring med andra odlare så att de tillsammans kunde ge anbud på till exempel potatis och morot, och även sköta om transporterna tillsammans.
– Vi har nog paketbil och lastbil, men för att få ut potatisen borde vi anställa chaufför. På vintern skulle vi kanske klara det delvis själva, men det handlar ändå om en ganska stor bit.
Lindströms önskemål på förändringar i upphandlandet är att potatisen kunde säljas oskalad, inte skalad som i dag. En annan tanke är att man i kriterierna skulle skriva in att transportsträckan inte får vara över till exempel 100 km. Då skulle närproducerat gynnas.