"Bussarna måste gå oftare till Lojo"
Sjundeåborna kräver bättre förbindelser till Lojo. Kan bli verklighet nästa år, hälsar kommunen.
Salme Söderholm är pensionär. Hon går långsamt fram genom Sjundeå centrum, böjd över sin rollator. Ryggen smärtar för varje steg.
Det är länge sedan Söderholm besökte Lojo. Hon skulle gärna åka dit oftare, men hon har inget körkort och de enda bussar som rullar norrut är skolbussar.
– Du kommer dit, men att ta sig hem är svårare, säger hon med en suck.
Några dagar i veckan
Bildningschef Tina Nordström, som ansvarar för trafikfrågor i kommunen, säger att kommunen har små möjligheter att påverka bussrutterna eftersom det är NMT-centralen som slår fast dem.
Innebär det att invånarna kan glömma Lojo? Inte alls.
Den 1 augusti nästa år kommer kommunen kanske att börja ordna skjutsar till Lojo i samma anda som de så kallade onsdagsskjutsarna.
– Vi har diskuterat att förlänga rutterna så att de också går till Lojo några dagar i veckan, säger Nordman.
Onsdagsskjutsarna består av taxibilar och små bussar som invånare kan hoppa på för att ta sig in till kommunens centrum varje vecka, och som sedan kör hem dem en timme senare när de har uträttat sina ärenden.
Varje dag
Onsdagsskjutsarna kan i sin tur komma att bli vardagsskjutsar som går till och från centrum varje vardag.
– Vi upphandlar om alla våra trafiktjänster. Fram till nu på söndag, den 17:e, kan invånarna delta i en förfrågan och påverka utvecklingen av trafiktjänsterna, säger bildningschef Tina Nordman.
Målet med undersökningen är att kartlägga ortsbornas resebehov och åt vilket håll de pendlar. Hittills har det strömmat in ungefär trehundra svar. Nordman har ännu inte hunnit titta närmare på dem, men är medveten om att det finns ett stort sug efter bussar till Lojo.
Måste ha bil
Katja Johansson, Sjundeåbo, säger att det är så gott som omöjligt att bo i kommunen utan bil.
– I ärlighetens namn är det inte möjligt för tillfället. De flesta familjer måste ha två bilar, säger Johansson som själv har två personbilar parkerade på gården.
Sjundeå beslöt nyligen att utreda en fusion med Lojo. Om en sådan blir av innebär det troligen att delar av den kommunala servicen – som socialbyrån och tekniska verket – flyttar till storkommunens högsäte.
Katja Johansson stöder en fusion med Lojo. Med ett krav:
– Då måste bussarna gå oftare.
Bildningschef Tina Nordman instämmer.
– Om människor behöver röra på sig mer, behövs bättre förbindelser. Det är sådant vi måste fundera på.
Jobbigt för Helsingforspendlare
Att pendla till huvudstaden från Sjundeå är möjligt med både tåg och buss. Men att först åka till jobbet i Helsingfors och sedan åka till Lojo för att uträtta kommunala ärenden är inte en hållbar lösning.
Också det här håller Tina Nordman med om.
– Om all service försvinner dit och vi inte längre har några serviceställen i Sjundeå kan man diskutera att inrätta en servicepunkt här. Att till exempel någon från tekniska avdelningen finns tillgänglig en gång i veckan. Men det är inte aktuellt i det här skedet.
Unga vill till McDonald's
Också Sjundeås unga efterlyser bättre bussförbindelser. Essi Laurilainen, 15, skulle gärna gå på bio i Lojo, men den sista bussen tillbaka hem går redan klockan 15.
– Det är lite för tidigt. Du kommer dit, men inte tillbaka om inte någon skjutsar dig.
Elias Kuula, 15, håller med.
– Det borde gå fler bussar. Jag skulle gärna fara in oftare för att titta i butiker eller gå på McDonald's.