Jomalvik kanal måste repareras
Finansieringen är helt öppen när det gäller upprustningen av Jomalvik kanal.
Jomalvik kanal är i rätt dåligt skick. Stenblock lossnar från kanalens sidor, medan vass och annan växtlighet mer och mer spränger upp mellan väggstenarna.
När Trafikverket i veckan gick ut med en uppmaning till båtförare att tills vidare undvika kanalen på grund av stenar i den var det endast en bekräftelse på båtledens svaga tillstånd.
Plan görs upp
Underhållet av kanalen har länge släpat efter, men i kulisserna har det rört på sig. Raseborg har i årets budget vikt 15 000 euro för att göra upp en saneringsplan för kanalen, och det arbetet pågår för tillfället.
Det sker i samarbete med Trafikverket som är berett att använda en motsvarande summa för ändamålet och som ser till att saneringsplanen blir verklighet.
– Den borde bli klar till årets slut, säger byggnadschef Veli-Matti Mansikkasalo på Trafikverket.
De entreprenörer som för ett tag sedan rört sig vid kanalen har undersökt marken i de bankar som omger leden. Undersökningarna är en del av arbetet bakom den aktuella planen.
Inga beslut
Något beslut om en upprustning av kanalen finns inte och finansieringen av en sådan är helt oklar. Den plan som nu görs upp fungerar i varje fall som en nödvändig grund för fortsättningen, säger Jan Gröndahl som är teknisk direktör i Raseborg.
– Vi får en helhetsbild av läget, vad en sanering skulle kosta och hur den kunde göras.
Gröndahl vill inte sia om utsikterna för en eventuell finansiering från Raseborgs sida, men han konstaterar att den plan som nu utarbetas gör det möjligt att ta in saneringen av kanalen i stadens långsiktsplanering.
Ur Trafikverkets synvinkel är det primära målet att kanalen hålls i farbart och hyfsat skick, säger Veli-Matti Mansikkasalo. Om det lyckas beror helt på pengarna, säger han.
Mansikkasalo konstaterar att den struktur som yrkessjöfarten använder sig av slukar den största delen av anslagen, men han vill inte ge tappt när det gäller Jomalvik. Det handlar om ett projekt som även kunde få EU-finansiering, säger han.
Var ligger stenen?
Den färska rekommendationen till båtfolket att undvika kanalen bygger på en anmälning från en båtförare som stött på grund där, berättar Mansikkasalo.
Men båtföraren har inte lämnat närmare uppgifter om var stenen ligger, så därför har Trafikverket heller inte skridit till åtgärder för att röja den, säger han. Så fort stenen lokaliserats åker man ut för att se om och hur den kunde avlägsnas.
Rekommendationen att undvika genomfart gäller tills vidare, säger Mansikkasalo.