Tesla bjuder snart på snabbladdningen
För fem år sedan importerades den första eldrivna Tesla till Finland. Nu är bilarna över hundra, men först i år etablerar sig tillverkaren officiellt i landet. Erik Kanerva är den hittills enda auktoriserade försäljaren.
I år startar Tesla både försäljning och service i Finland. Dessutom bygger Tesla egna snabbladdningsstationer för sina kunder på strategiska platser, i första skedet längs huvudvägarna.
Tesla har redan 107 elbilar i Finland. De är privatimporterade eller sålda av icke auktoriserade återförsäljare. Ett problem har varit avsaknaden av service, även om bilarna inte har så många delar som behöver verkstad för att fixas. Det mesta kan skötas med en nedladdning, eftersom bilen är uppkopplad till nätet hela tiden. Fysiska delar har hittills fraktats till Finland med monteringsanvisningar. Några större slitdelar har inte krävt utbyte på de år som bilarna har funnits här.
Serviceteam utbildas
Nu kommer den officiella verksamheten att starta, vilket möjliggör både närhet till service och möjlighet att använda snabbladdningsstationer. Erik Kanerva är med från början efter att tidigare ha jobbat med konventionella bilar.
Servicepersonalen för Tesla i Finland utbildas som bäst i Norge. Ledare för teamet är Samuli Nuolivirta.
– För att få serva en Tesla behöver man en speciell certifiering. Det är inte någon vanlig bil, så både verktygen, utrustningen och säkerhetskompetensen är annorlunda än på vanliga verkstäder, säger Kanerva.
El är framtiden
– På mitt förra jobb följde jag med utvecklingen av Volvo V60 Plugin Hybrid och insåg att det var i den riktningen bilarna måste utvecklas. Tesla Model S är ännu några steg i rätt riktning, en helt eldriven bil som klarar 400-500 kilometer på en laddning som bara kostar 11-12 euro, säger han.
Men det är inte bara maxdistansen som skiljer Tesla S från de andra elbilarna. Bilen är uppkopplad hela tiden, och kan i praktiken förnyas och förbättras med tiden. Över natten kan man tanka ner en funktion som man märker att man behöver. En av de senaste applikationerna är en distanssäkrare som kommunicerar med snabbladdarna ute i landet och meddelar vilka som är lediga. Den beaktar också höjdskillnader, vindhastighet och andra saker som kan påverka elförbrukningen på väg till laddaren. Funktionen varnar också om den kvarvarande effekten i batterierna börjar vara kritiskt låg.
Ladda på lunchpausen
Den inbyggda ruttplaneraren kommer att beakta de kommande snabbladdarna och föreslå en rutt som kan köras utan avbrott. En tillräcklig påfyllning av el tar ungefär lika lång tid som en lunch eller en ordentlig kaffepaus, och laddarna kommer att finnas vid lämpliga pausställen. Nätet av snabbladdare ska täcka Finland inom 2015.
Den aktiva och passiva säkerheten är på hög nivå, och innehåller sedan tidigare frontkollisionsvarnare. Säkerheten kan uppdateras via nätet utan att man behöver byta till en nyare bil. Den senaste uppsättningen av tilläggsfunktioner omfattar förbättringar i den aktiva farthållaren, automatisk nödbroms, dödavinkelnvarnare, sidokollisionsvarnare och en elektronisk spärr som gör att en främmande förare inte kan utnyttja bilens hastighetsresurser, inte komma åt din personliga information eller ens öppna handskfacket.
Också den mycket kompetenta ljudanläggningen kan nu förbättras genom att man laddar ner bättre ljudkvalitet och mera exakt kanalinställning för radion.
Ner till Alperna
Redan nu kan man köra en Tesla från Helsingfors, snabbladda i Salo, fortsätta till färjan i Åbo och sedan köra från laddstation till laddstation ner till Alperna eller vart man nu vill komma, säger Kanerva. På 20 minuter laddas batterierna till 50 procent, på 40 minuter till 80 procent.
Tesla är en biltillverkare som vill förvandla bilismen. Den nuvarande modellen är prismässigt inte tillgänglig för alla, men på lång sikt blir den billigare eftersom Teslas egna laddstationer är gratis för Teslaägare.
Tesla S finns med två olika batterieffekter, 60 eller 85 kWh. Vill man ha fyrhjulsdrift är det bara 85 kWh som gäller, men de som redan skaffat sig en Tesla i Finland har trott på mera kapacitet och längre distans. Med ett 60 kWh batteri är maxdistansen 390 km mot 502 för det kraftigare batteriet.
Folkmodell kommer
– Modellutbudet blir snart större, säger Erik Kanerva. Nästa år kommer suven Model X med fyrhjulsdrift, plats för sju vuxna och måsvingedörrar som gör det lätt att kliva in till den tredje stolsraden. Tesla kallar dem falkdörrar, men det är samma sak. Dörrarna kräver inte extra utrymme på parkeringen, eftersom de fortsätter upp över taket till gångjärnen som möts på mitten.
Den verkliga nyheten för folk i allmänhet kommer inom ett par år i form av Model 3 som ska kosta bara hälften av den nuvarande Model S, Det betyder omkring 40 000 euro om rena elbilar vid det laget fortfarande är belagda med drivmedelsskatt och bruksavgifter.
Första generationen av Model 3 kommer att likna Model S till det yttre, men den blir något mindre. Räckvidden är enligt dagens uppgifter mer än 300 km. Model 3 ska konkurrera med bilar som Mercedes-Benz C-klass och BMW 3-serie när det gäller storlek, pris och prestanda. Också den här modellen kommer att kunna utnyttja snabbladdningsstationerna gratis.
Redo för autonomi
Alla Tesla som är tillverkade efter oktober 2014 är förberedda för autonom körning, så när det blir juridiskt tillåtet kan de nödvändiga tilläggsfunktionerna också laddas ner till bilen.
Nyligen konstaterade Teslas vd Elon Musk att det bara är en tidsfråga innan det kan bli olagligt att själv köra sin egen bil.
Han drar paralleller till hissarna som först också hade hissoperatörer som manuellt stannade hisskorgen vid rätt våningslplan.
– Vi kan inte låta människor köra runt i två ton tunga dödsmaskiner i längden. Det är för farligt, har han sagt.
Priset för en Tesla Model S är mellan 80 000 och drygt 115 000 euro beroende på effekt och utrustning. Vill man ha fyrhjulsdrift väljer man den starkare modellen med motor på 85 kW och en extra motor för den andra axeln för drygt 5 500 euro. Då har man en effekt motsvarande 385 hästkrafter och åtta års garanti.