Håll båten ren utan bottenfärg
Ibland behöver man någonting som inte finns. Då får man uppfinna det. Det gjorde Christian Feodoroff när han tröttnade på att kämpa med alger och havstulpaner som fastnade under båten. Lösningen blev en vidareutvecklad tröskelmatta av plast.
–Jag har sommarstuga söder om Korpo och kör dit med en aluminiumbåt. Bottenfärgerna blir allt mer ohållbara i en känslig miljö, så jag började redan för fyra år sedan fundera över hur man skulle kunna sköta jobbet enkelt och mekaniskt i stället. Ganska snabbt valde jag en flytande putsmatta som man kör upp båten på vid bryggan, säger Christian Feodoroff.
Modellskyddad turfmatta
Han kombinerade en plastmatta av turftyp som har sträva och lagom hårda piggar med ett lager cellplast undertill för att få den att flyta. När den fästs vid två bommar blir det en vagga som man lätt kör upp båten på. Produkten är nu testad och färdig.
– Jag använde min prototyp en hel säsong och märkte att den fungerade så pass bra att jag sökte modellskydd för uppfinningen.
Nu har han ägnat ett år åt sitt nybildade företag Seaboost och inte minst åt marknadsföring av Powerturf, en ny och relativt okänd produkt.
– Första gången jag kom ut med Powerturf var på båtmässan i fjol. Där träffade jag många intresserade båtägare, men också folk från Aaltouniversitetet som medverkar i östersjöprojektet Change Antifouling för att ta fram miljöneutrala sätt att hålla båtbottnarna rena i en känslig miljö, säger han. Numera är också Håll Skärgården Ren rf med i kampanjen och söker båtfolk som vill testa nya och miljöneutrala sätt att hålla båtarna rena undertill.
Hamnarna samlar gifter
– Giftfärgerna var naturligtvis ännu värre förr, men trots att bestämmelserna skärpts gång på gång innehåller bottenfärgerna fortfarande alltför mycket ämnen som skadar havsmiljön. I synnerhet kring stora hamnar och marinor samlas stora mängder av båtar som ska putsas årligen, och där blir giftkoncentrationen i vattnet alarmerande om alla båtar är målade. Därför är Powerturf ett av de vettiga alternativen, säger han.
Eftersom båtbottnen blir borstad av de sträva plastpiggarna i mattan varje gång man anlägger bryggan hinner inga organismer fästa sig. Som en ren bonus är det enklare att angöra bryggan eftersom mattan styr in båten till exakt rätt position tack vare aluminiumprofilerna som formar den till en vagga när båten kommer upp på den.
– Har man en skyddad strand kan mattan ligga kvar i isen utan problem, säger Feodoroff med några års erfarenhet.
Generation 2
Powerturf har nått sin andra generation. En robust stomme i aluminium gör mattan lätt att montera och hantera. Putseffekten bygger på den friktion som uppstår när båten rör sig över mattan. Vind och vågor skapar dessutom rörelser som skurar bottnen då båten står i hamn. Kostnadsmässigt talar vi om allt från småbåtsversionen för båtar upp till fem meter för drygt 600 euro till den maximala storleken som kostar 1 600 euro.
– Då ska man tänka på vad det kostar i tid och pengar att måla bottnen på en båt, och hur ofta man ska göra det. På några år är kostnaden för mattan inbesparad, säger han. Dessutom slipper man den högre bränsleförbrukningen och den sänkta effekt som brukar drabba båtarna från och med augusti när växtligheten är som mest aktiv i vattnet.
Man hinner fortfarande bli en av pionjärerna. Något tiotal mattor har sålts under det första året. Produkten är testad av en båttidning under säsongen 2014 och verkar hålla måttet. I oktober var testbåtens botten helt fritt från växtlighet och havstulpaner. Dessutom var topphastighet exakt densamma som på våren då båten sjösattes.