Leken är värd att ta på allvar
Det är genom leken barn lär sig om sig själva och världen. I leken bearbetar de också sina upplevelser och erfarenheter. – Den fria leken är jätteviktig för barnens utveckling, säger Ann Nordström.
Kunskap och lek är inte varandras motsatser, tvärtom stöder de varandra.
Men tyvärr underskattas ofta lekens betydelse. Det är inte ovanligt att vuxna använder uttryck som "det är bara lek" och "sluta nu med det där lekandet." Man avbryter lekar för att barnen ska göra "nyttigare saker" som att skaffa kunskap.
Det sker i all välmening, men det visar att kännedomen om lekens betydelse för barnens utveckling inte är så stor.
– Nu talar man mycket om att värna om att barnen får tillräckligt med tid för lek, säger Ann Nordström som är daghemsföreståndare på bland annat Skogsgläntan.
Den fria leken har tyvärr kommit ganska mycket bort ur barnens vardag, konstaterar hon.
– Det sker mycket forskning på området just nu och diskussionerna om den fria lekens betydelse är högaktuella.
Prioritera leken
Dagens livsstil innebär att många barn har program från morgon till kväll. Tiden att bearbeta upplevelserna i lek eller vila är däremot kort.
Barnen har många fritidssysselsättningar, vilket inte är fel i sig. Men det är viktigt att också lämna tid för fri lek.
Det fungerar inte att säga till barnen att de nu har fem minuter på sig att leka, påpekar Ann Nordström.
I stället ska man räkna med 40 - 45 minuter, säger hon.
Det krävs tid innan lekarna kommer i gång.
Varje dag
Att leka är för barnen lika viktigt som att äta och sova, slår hon fast.
– Och lekandet ska ske dagligen, inte bara en dag i veckan!
För att en lek ska komma i gång bör barnens grundbehov vara tillfredsställda.
– Det är när barnen är pigga och mätta som lekarna kommer i gång. Det fungerar inte klockan åtta på kvällen.
Fantasilekarna föds till exempel ur en idé som något av barnen för fram, och den utvecklas ofta i grupp.
Roller fördelas och leken formas och omformas av alla som är med.
Inte fel eller rätt
Ann Nordström förklarar att den fria leken är viktig därför att barnen får möjlighet att pröva sig fram. Det finns inget "fel" och "rätt" i leken, men det finns tusen möjligheter att gå vidare.
I leken lär sig barnen hur saker fungerar, vilket är grunden för både kreativitet och problemlösning.
Samtidigt övas de i samverkan med andra, vilket är en färdighet som behövs livet ut.
I den fria leken bearbetar de också sådant som barnen har sett och upplevt.
Eftersom barn ser och upplever både trevliga och mindre trevliga saker, behöver de vuxna följa med leken och lyssna vad som sker.
I daghemmen griper personalen in vid behov och styr leken så att den känns trygg för alla.
– Att vuxna finns till hands och är fullt närvarande är väldigt viktigt för barnen.
Lekarna ser olika ut beroende på barnens ålder. Men också riktigt små barn kan mobba och till exempel säga att någon inte får vara med i leken. Också därför är det viktigt att vuxna följer med hur olika situationer uppstår.
Glöm telefonen!
Om de vuxna inte är mentalt närvarande blir barnen ofta rastlösa och bråkiga. Det märker många föräldrar av när de kommer hem efter arbetsdagen, och både de själva och barnen är trötta.
Om föräldrarna då har sin uppmärksamhet på telefonen och genast reagerar när den piper till, men däremot inte hör på vad barnet säger, leder det ofta till att barnet söker uppmärksamhet på andra sätt.
Barn vill bli bekräftade och sedda, också när de leker för sig själva eller med syskon och andra barn.
Ofta räcker det med att den vuxna lyssnar, ställer någon fråga då och då, eller föreslår någonting som passar in i leken.
– Man märker genast om det man säger passar in i barnens erfarenhetsvärld eller inte.
Ändrar form
Barnen på Skogsgläntan har till exempel byggt kojor. Där finns tårta att äta och mjukisdjur att sova med.
Plötsligt förändras leken då en flicka säger: "Ska vi leka att jag är en fågel som fått ont i ena vingen och inte kan flyga?". Snart är alla barnen fåglar som flaxar omkring. Täckena de byggt kojan av har förvandlats till fågelvingar.
Ofta begränsar de vuxna barnens lek med en massa olika förbud, till exempel genom att säga att täckena ska hållas i sängarna och inte användas till annat. Men i barnens fantasi kan saker används på många sätt.
– Det är viktigt att barnen får använda det som finns i rummet på olika sätt. Stolar och sängar kan vara båtar, bilar och hus, nämner Ann Nordström ifråga om daghemmets utrustning.
Lika viktigt är att inte begränsa fantasin. Om barnet leker att det till exempel är så starkt att det lyfter ett hus, är det helt ok. Man ska inte slå ner det med att säga "så kan man ju inte göra" eller något annan liknande. I leken är allting möjligt.