Ingå sår frön över språkgränserna
Finska och svenska elever från hela Ingå samlades i går till en gemensam dag i Västankvarn. Syftet var att öka samarbetet mellan språkgrupperna.
– Det har varit en rolig dag. Naturstigen var skojig, säger Ansa Helisten och Ella Metsärinne från Merituulen koulu.
De var två av de kring 200 elever som i går hade samarbetsövningar, bekantade sig med traktormuseet, gick Unicefrundan och upplevde en naturstig i Västankvarn. Jippot gick under namnet Vårruset. Eleverna från Ingås alla fyra skolor var indelade i blandade grupper med finska och svenska elever om vartannat.
– Jag har bara finskspråkiga kompisar. Kanske är det för att jag inte är så bra på svenska, säger Ansa Helisten och Ella Metsärinne håller med.
Inte heller under dagen har de fått någon ny bekantskap – fastän de svenska eleverna ofta kan finska.
Vill minska språkklyftan
I Kyrkfjärdens skola verkar läget vara ett annat. En grupp mer eller mindre tvåspråkiga elever säger sig ha finskspråkiga kompisar som de känner från skoltaxin, fotbollen eller för att de bor grannar. Också Jone Hauskaviita, Sofia Holmström och Helka Vuornos från Merituulen koulu säger sig ha svenskspråkiga kompisar.
– Ibland hör vi nog fula kommentarer av eleverna om den andra språkgruppen. "Jag förstår inte finska" är också en vanlig kommentar, säger Cilla Törnblom-Backman, klasslärare i Degerby skola.
Hon är ordförande i den samarbetsgrupp som har i uppdrag att öka samarbetet mellan svenskt och finskt i skolorna i Ingå.
– Vi vill att språkklyftan ska bli mindre. Barnen känner inte så ofta barn från den andra språkgruppen utom om de har en gemensam hobby. Vi ordnar jippon för både elever och lärare.
Ungefär ett jippo om året engagerar alla elever. Därutöver ordnas jippon för lärare.
– När vi började för tre år sedan kände lärarna inte varandra över språkgränsen. I dag är situationen en annan.
– Det här är en mycket viktig samarbetsform i en så tvåspråkig kommun som Ingå. Man måste börja tidigt så att barnen får vänner från båda språkgrupperna, säger rektor Satu Suonpää i Merituulen koulu.
Roligt när det blir fint
Samma dag som klasserna fyra till sex samlas för Vårruset får ettorna i Västankvarns skola stifta bekantskap med odlingens hemligheter. Projektet Västankvarn - en västnyländsk matkälla samarbetar med skolan för att eleverna ska få veta varifrån maten kommer.
– Vi strävar efter att öka intresset för odling, säger projektledare Ulrika Grönvik medan hon hjälper eleverna att stoppa ner pumpakärnor i myllan.
Efter det är det dags att så blomfrön som ska växa till tagetesplantor.
– Det är för att vi ska få hit bin som pollinerar växterna, säger Grönvik.
Sist stoppar eleverna in en morot i myllan.
– En del växter får frön ur frukten och andra ur blomman. Nu kommer den här moroten att börja blomma och då får vi frön som vi kan så för att få morötter, förklarar Grönvik.
Barnen tycker att det är roligt att så.
– Det är roligt att sätta fröna dit in och sen när det har vuxit så är det ganska fint, säger Elvira Kokkola.