På julen väljer finländarna traditionell choklad
Fazers choklad är fortfarande en av de viktigaste ingredienserna på finländarnas julbord. Finländarna konsumerar nionde mest choklad i världen. Nu vill Fazer också väcka asiaternas chokladbegär.
Att stiga in på Fazers chokladfabrik i Vanda i juletider känns som att stiga in i julgubbens tomteverkstad. Chokladmaskinerna brummar högljutt med löfte om ljuvliga smakupplevelser och en svag doft av choklad sprider sig över fabriken. Med en pulserande rörelse rinner den tjocka chokladmassan ner i rektangulära formar som efter att massan stelnat och slagits in i papper blir till produkten som vi känner som Fazer Blå.
I stället för tomtenissar tassar vitklädda fabriksarbetare omkring i fabriken. På en avdelning sitter damer i vita pappersmössor och dekorerar för hand chokladpraliner fyllda med kaffe och rom. I en annan ände av fabriken fyller personalen med koncentrerad min Mignon-ägg med flytande nougat, ett i taget.
Här, mitt i stöket, trivs Majlen Fazer bra. Hon är fjärde generationens arvinge i familjeföretaget men började själv på fabrikssidan där hon stekte kakbottnar.
– I år har också grisarna fått mycket julchoklad. Vi har gjort en produktionsändring med ny maskin och den choklad som får fel aromer delas ut till grisarna. Alla mår gott av lite choklad, konstaterar hon.
Majlen Fazer har ett avundsvärt jobb – under många år av produktutveckling har hon provsmakat otaliga chokladpraliner. Efter att hennes far Peter avled har hon blivit ett ansikte för varumärket Fazer.
– När företaget fyllde 120 år 2011 var jag den av ägarna som varit i huset längst, säger Majlen Fazer, som jobbat för företaget sedan 20-årsåldern.
"Choklad inte ohälsosamt"
Finländarna kommer på nionde plats i världen i chokladkonsumtion, i förhållande till vår folkmängd. Majlen Fazer tror inte att finländarnas ökande hälsomedvetenhet och olika dieter, såsom LCHF, har påverkat vår chokladkonsumtion. Hon kommer med ett glädjande budskap.
– Choklad är inte ohälsosamt, Fazer Blå klassas på grund av den färska mjölken som hälsosam choklad.
Hon påpekar att choklad är okej om man äter vettiga mängder. Det viktiga är att i övrigt ha en balanserad kost med mycket grönsaker, frukt och bär, säger hon.
– Föräldrarna har ett stort ansvar för att lära barnen goda matvanor. På chokladsidan syns hälsomedvetenheten i att mörk choklad blivit allt populärare, säger hon.
Fazer Blå och Fazer är de mest uppskattade varumärkena bland finländarna 2013, visar den årliga undersökningen av Taloustutkimus och tidningen Markkinointi & Mainonta. Utanför Finland finns den största marknaden i Sverige, Danmark, Estland, Ryssland och Norge. Nu är målet att få också kineserna att äta choklad.
– Vi har ett pilotprojekt på gång i Hongkong. I dag äter kineserna inte choklad men intresset har vaknat, mest tycker de om mörk choklad och Geisha. I utlandet är Geisha den populäraste produkten.
Dottern till Karl Fazers sonson är inte sen att svara på vilken choklad som är hennes favorit.
– Fazer Blå.
Finländare traditionella i jultider
För konfektyrbranschen är julsäsongen som en trettonde månad och försäljningen skjuter i höjden. I juletider är finländarna mycket traditionella i valet av choklad.
– Traditionella, välkända och inhemska produkter går åt bäst, det här är tydligare vid jul än vid andra högtider. Våra populäraste julprodukter är konfektaskarna och Gröna kulor, säger företagets vd Tom Lindblad.
I dag lider många finländare av laktosintolerans, men Fazer tillverkar ingen laktosfri choklad trots att det andra inhemska företaget Brunbergs gör det. Varför inte?
– Vi har haft en laktosfri choklad i sortimentet men den var ingen succé. Efter att vi fått många förfrågningar överväger vi nu att lansera en ny laktosfri produkt. För oss är den högsta prioriteten att smaken på vår choklad är rätt och därför har vi inte kraftigare utvecklat laktosfri choklad. Att få precis samma smak som Fazer Blå i laktosfri variant är svårt. Att hitta rätt smakprofil tar tid, men vi har redan utvecklat vissa recept och jag tror att vi kommer att hitta den.
- Kakao växer kring ekvatorn. En majoritet av odlingarna är små familjegårdar. I världen finns cirka 5 miljoner kakaoodlare.
- Kakaobönorna fås från frukten som växer på kakaoträdet.
- Bönorna packas ned i lådor och täcks över med mattor eller bananlöv. Här får bönorna jäsa i några dagar, sedan torkas de.
- Odlaren packar bönorna i säckar och säljer dem till en lokal distributör, som i sin tur säljer dem vidare. Största delen av bönorna fraktas från hamnar vidare till Europa.
- Endast en liten del av förädlingsprocessen görs i de producerande länderna. Först rensas bönorna, sedan rostas de. Efter det mals de ner till kakaomassa som bland annat kan användas som råvara för chokad.
-
Choklad tillverkas genom att blanda kakaomassa, smör, socker och mjölk eller mjölkpulver. Massan knådas i en maskin vilket kan ta flera dagar. Efter det kyls chokladen ned och gjuts i olika format.
Källor: World Cocoa Foundation och Fazer.