Byggnadssidan blir smidigare
I och med anställningen av en rådgivningsingenjör och tre planläggningsarkitekter har Kyrkslätts tekniska sektor effektiverat sin verksamhet. Det ska ge nöjdare invånare och nöjdare personal.
Skriv citattext här
KYRKSLÄTT Trycket på byggnadstillsynen i Kyrkslätt har varit hårt. Personalen har inte hunnit med alla ansökningar om bygglov och förfrågningar om tillvägagångssätt, något som varit en nagel i ögat på hela avdelningen. Därför togs i höstas ett beslut om att tillsätta en rådgivningsingenjör, som ska vara den första instansen att gå till då en ansökningsprocess inleds. Den personen är nu anställd och har inlett sitt jobb, och den personen är Åke Ahlroth.
– Det har börjat riktigt bra. Jag har fått den hjälp jag behövt för att komma i gång, och jag är nöjd med vad jag sett av kommunen hittills, konstaterar Ahlroth.
Byggmästaren Ahlroth kom till Kyrkslätt från Sjundeås kommunorganisation, så området är välbekant. Till hans uppgifter hör att sköta den första kontakten mellan invånare som vill bygga och dem på kommunen som behandlar ärendet.
– Åke blir toppen på isberget. Det syns redan på kommunens webb, där hans namn står som första namn på byggnadstillsynens hemsidor. Det är hans uppgift att hjälpa kunderna och se till att deras ärenden kommer till rätt skrivbord, förklarar Jari Tirkkonen, Kyrkslätts tekniska direktör.
Lupapiste i rullning
Kunder kallar Tirkkonen dem som ansöker eller funderar på att ansöka om lov. Det är allt från höghusbolag till privatpersoner som vill bygga drömhuset. De senaste åren har det kommit betydligt fler ansökningar, åtminstone i kvadratmetrar mätt, än beräknat och därför har tillsynens personal varit överbelastad.
– Arbetet är smidigt och har gått framåt, men då det kommer mer arbete än resurserna klarar av går det sedan långsammare, säger Tirkkonen.
– Målet med en rådgivningsingenjör är att upplåta mer tid åt den operativa personalen så att de inte behöver svara i telefon eller på e-post.
Tack vare Ahlroth kan kommunen nu också på allvar börja använda Lupapiste-tjänsten, den nättjänst som erbjuder ett alternativ till telefon och e-post för att söka lov. Tjänsten har funnits i över ett år, men resurserna har inte räckt till att sköta den, något som nu blir Åke Ahlroths jobb. Tirkkonen hoppas att folk börjar använda den.
Smidigare processer
Nu ska alltså processerna bli snabbare, vilket enligt Tirkkonen ger upphov till att alla blir gladare.
– En smidigare och snabbare process gör att kunderna blir nöjdare, samtidigt som mindre extra arbete gör personalen nöjdare.
Förhoppningen är att tekniska sektorn ska få en hel helpdesk i framtiden, bara ekonomin tillåter. Förhoppningen är också att Åke Ahlroths visstidsanställning – i kontraktet står det två år – ska bli en tillsvidareanställning.
Planläggningen normaliserad
Kyrkslätt har också rätat ut frågetecken inom planläggningen, då tre nya personer inledde sitt arbete på planläggningssidan i september. Anna Hakamäki tar rodret över planläggningen i västra Kyrkslätt, vikarierande Annika Pousi över östra och Ilmari Viljanen blir ansvarig för trafikplanläggningen.
– Man kan säga att personalstyrkan på planläggningssidan nu är normaliserad. Det behövs eftersom det finns mycket att planlägga i kommunen, säger Tirkkonen.
Höghus planeras i rasande takt, vid sidan om fristående bostadshus, så framtiden ser ljus ut för Kyrkslätt.
– Vi har en ökning på runt 200 personer i kommunen hittills i år, vilket är 0,6 % på plus. Det går att säga att Kyrkslätt inte påverkats av den ekonomiska svackan landet ligger i, konstaterar Tirkkonen.