Bilder som är tagna på känsla
Där hänger några fina fotografier, konstaterar en hamnarbetare och rusar vidare. Bakom bilderna i fråga ligger starkt knutna känsloband.
I Smörmagasinets aula står tre ställningar med sammanlagt 24 bilder. Det är Nina-Maria Haanpää och Linda Österlunds gemensamma fotoutställning. Den första för dem båda.
Många går förbi och rakt in till lunchserveringen. Ett par hamnarbetare stannar upp och beskådar några av fotografierna. Vad jag förstår tycker de sig se någonting fint.
I lunchrusningen känns utställningen som står framme för allmänheten ändå som något av en välbevarad hemlighet.
En evig process
Strax innan jag kliver in har jag friskat upp mitt minne och läst reportaget (VN 3.11.2012) om de två kvinnornas gemensamma intresse för fotografering som ett sätt att bearbeta sorg.
Med tanke på familjemedlemmar som gått bort alltför tidigt, förväntar jag mig någonting vemodigt, som tar avstamp i en personlig tragedi och slutligen öppnar för helande hopp.
Nina-Maria Haanpää berättar att de från början tänkt att utställningen skulle heta Från mörker till ljus. Det hade passat min förhandsuppfattning perfekt.
Men nu är det inte så. Utställningen heter På känsla och den är påtagligt ljus. Processen har helt tydligt hunnit framskrida. Livet har gått vidare.
– Vi kommer aldrig ur processen, men vi kommer vidare med den. Tiden går och tiden helar. Fotografering har varit och är en kanal för att söka ett bättre mående, säger Haanpää.
Det stora och det lilla
Tusentals bilder från varderas katalog har skalats ner till 24. Deras verk hänger blandat, ett konkret uttryck för hur det verkligen är deras gemensamma utställning.
Alla bilder är tagna i Hangö, och det märks. Som väldigt ofta lyckas vyerna i landets sydligaste stad imponera nog för att förevigas på bild. Landskap och natur dominerar i motiven. Det är makro och mikro. Det stora perspektivet, och den lilla detaljen.
Fokuset ligger ändå mera på stämningen än hos naturfotografer.
Åtta serier
Bilderna är upphängda i små serier med gemensamma nämnare. Serierna sinsemellan råder kontraster, från knallblå kölddagar till varmt ljus som på många bilder kommer från en sol som ligger lågt.
– Det är kanske på morgon och kväll som man har ledigt och tid att fotografera, då som man hinner fundera och tänka, säger Haanpää och tillägger att man ändå ibland måste tillåta sig att avbryta nästan vad som helst i vardagen och ta bilder då impulsen kommer.
Att ta steget och ställa ut har gett dem ny kunskap om det hantverk som fotografering är. Hur en bild är på skärmen är nämligen någonting helt annat än hur den ser ut som tryckt. Haanpää är tacksam över hjälp med detta från Fotofabriken.
Utställningen pågår till åtminstone den 29 maj och är öppen då lunchrestaurangen är öppen.