De vill bevara Den blomstertid
Eleverna vill hålla kvar traditionerna i skolan. De behövs för att komma in i rätt stämning.
– Man tänker inte på att det har något med kristendom att göra, säger Melissa Ekström.
Hon är en av de nior VN träffar i Ekenäs högstadieskola för att höra vad eleverna själva tycker om den diskussion som pågår kring religiösa traditioner i skolan.
– Den blomstertid har vi ju sjungit sedan vi gick på daghem, säger Amanda Nordin.
– Elever som har en annan religion måste inte sjunga med och för de flesta är det inte någon skillnad, säger Ylva Sjölund.
Hon säger att det säkert skulle vara möjligt att införa nya traditioner utan religiös anknytning i skolan, men att det skulle dröja länge innan de fick fäste.
– Det skulle räcka länge innan man vant sig vid något nytt.
Stämningsfullt
Enligt Melissa Ekström skulle det kännas konstigt att införa något som inte alla känner till sedan tidigare. Hon säger att traditionerna är viktiga för att komma in i rätt stämning och får medhåll av de övriga.
– Fast visst skulle det bli sommar också utan att vi sjungit Den blomstertid på skolavslutningen, säger Ylva Sjölund.
– Visst skulle det vara intressant att se något från någon annan religion, säger Amanda Nordin.
Robin Lahola håller med och inflikar att det skulle göra firandet mångsidigare.
Finns det andra traditioner än de religiösa som hör till för stämningens skull?
– Petris tal, säger Emil Järvinen.
Eleverna enas om att rektor Petri Nybergs avslutningstal och niornas betygsutdelning hör till avslutningstraditionen. På julfesten är pepparkakorna viktiga.
Deras religionslärare Maria Blomqvist, som också undervisar i livsåskådning, berättar att det enda klart religiösa inslaget i Ekenäs högstadieskola är julkyrkan och att man sjunger Den blomstertid på skolavslutningen.
– Just nu är det fyra elever som läser livsåskådning i stället för religion.
Hittills har det inte funnits något behov av att ordna undervisning anpassade för andra religioner.
I Hangö högstadium ska eleverna gå i kyrkan på skärtorsdagen. Josefin Sandell, lärare i religion och livsåskådning, stannar i skolan för att ordna program för en handfull elever som valt att läsa livsåskådning och inte går i kyrkan.
– Då kommer vi kanske att diskutera till exempel hur man firar påsken på ett religiöst sätt och på ett icke-religiöst, säger Josefin Sandell.
– På julfesten spelas julevangeliet i modernare tappning. Det brukar eleverna tycka är roligt.
Hon berättar att den aktuella debatten kring religionsutövning i skolan nog dryftats i lärarkollegiet, men det har inte varit några seriösa diskussioner.
– De ses som traditioner som hör till, men det är inte obligatoriskt för någon elev att delta.