Företagskonsulten som landade i skärgården
Farsan, om jag för tjugo år sedan skulle ha sagt att du en vacker dag bor på landet med hund, katt och häst, så skulle du inte ha trott mig. Så sade Mats Kockbergs 31-åriga son nyligen och konsulten i företagsvärlden, som har landat på Skåldö, kan bara instämma.
Alltsedan 1988 har Mats Kockberg ägt och drivit företaget Interpersona, som sysslar med företagsrådgivning. Det gör han än i dag, sedan tio år tillbaka är också hustrun Nina Henricson delägare i firman. Tillsammans med ägarparet jobbar tre anställda med att utveckla och utvärdera ledarskap i företag och organisationer.
– Vi granskar och analyserar bolagens styrelsearbete och synar ledningsfunktionerna med målet att förbättra ledarskapet. Viktiga frågor är vem som ska besluta vad och hur ska det praktiska arbetet ordnas, säger Mats Kockberg.
Det är ett jobb som till stora delar sker på resande fot, ute bland företagen, som finns på alla sidor om Östersjön. Interpersona har sitt kontor i Helsingfors, men sedan två år är hemadressen Kuggängen på Skåldö, fast det egentligen inte var tänkt så.
– Nina och jag är ivriga båtmänniskor och har varit mycket ute på sjön. Tanken att vi skulle ha ett hus att använda utanför båtsäsongen dök upp och omsattes i praktiken sommaren 2008, säger Mats Kockberg.
En bunt Västisar
Vissa tillfälligheter ligger bakom husköpet. Den sommaren var paret på långseglats till svenska Västkusten och Norge, men lämnade båten i Oslo för att delta i en firandet av Mats svärmors bemärkelsedag i Helsingfors. På samma resa tittade de in på kontoret och tog med den bunt Västisar som hade samlats för att ha som läsning på den fortsatta båtfärden.
– Då såg vi annonsen på det här huset och tyckte att det såg lovande ut. Ganska strax efter hemkomsten var vi bjudna på lunch till Rilax och tyckte att vi kunde göra en sväng till Skåldö på samma gång. Vi blev så förtjusta i huset och läget att vi kontaktade mäklaren följande dag. En vecka senare gjorde vi köpet.
De första åren användes den gula enplansvillan som ett andra hem och familjen började alltmer uppskatta livet på landet. Mats fyra fullvuxna barn är utflugna sedan länge, men Ninas två döttrar rotade sig snabbt i den nya omgivningen.
– Vi började så smått diskutera möjligheten att bo här året om och sommaren 2012 gjorde vi slag i saken. En avgörande betydelse hade den omständigheten att vi tack vare vattenandelslaget hade fått bredband, vilket betydde att det var fullt möjligt att jobba på distans, säger Mats Kockberg.
Snabb uppkoppling en förutsättning
Två dagar i månaden viker han för jobb på hemmaplan, men Nina som jobbar halvdag på Interpersona och studerar vid Novia andra halvan, har oftare hemmet som arbetsplats. Den snabba uppkopplingen till nätet betyder att de har full tillgång till firmans digitala arkiv och kommer åt all behövlig information.
Skåldö vattenandelslag, som har varit i blåsväder för att den usla ekonomin tvingar Raseborgs stad att ta över verksamheten, får erkänsla av företagskonsulten.
– Om inte andelslaget hade funnits skulle vi aldrig ha fått vatten- och avloppssystem och bredband till Skåldö. Vårt husköpsbeslut berodde mycket på att vi visste om andelslagets planer och vi hörde till de första fastigheterna som kopplades in.
Efter flytten till Skåldö hade familjen till en början ett reservboende i Helsingfors men det första halvåret visade att det inte behövdes. Nu strålar Mats Kockberg av belåtenhet och sticker inte under stol med att flytten var ett stort beslut för en människa som har bott i stan hela livet.
– Jag har ett stressigt jobb med mycket resor, också utomlands. Det här är den perfekta motvikten till en hetsig vardag. Här trappar jag ner och det har funkat till hundra procent. När jag kör ombord på färjan på väg hem lämnar jag alla tankar på jobbet på fastlandssidan.
Mats Kockberg säger att han får ny kraft av att bo nära naturen och har som 63-åring inga ambitioner att trappa ner på sin yrkesverksamhet.
Sverige ligger före
Det är inte bara finländska företag som anlitar Interpersona, kunder finns också i Norden och i de baltiska länderna. De inhemska bolagen ligger steget efter de svenska när det gäller operativ internationell verksamhet. Att finländska bolag har sålt papper utomlands är en annan sak än att ha verksamhet i flera länder.
– Sverige är hästlängder före oss. Företag som ABB, Aga, Alfa-Laval, Ikea, Hennes & Mauritz och många, många andra är multinationella. Traditionerna är så gamla att det ligger i de svenska generna att styra företag utomlands. I Finland var Kone och senare Nokia pionjärer på denna sektor men internationaliseringen är trots allt något helt nytt och vi har mycket att lära oss. Det här är också en orsak till att företagen just nu har det jobbigt och kämpar sig igenom kriser.
Konsulteringen sker vanligtvis under en kort period, fyra till åtta veckor, då ledarskapet, till exempel bolagsstyrelsens arbete och ledningsfunktionerna, utvärderas och utvecklas. Det sker dels genom att gå igenom befintliga strategier, rapporter och budgetering, dels genom djupt gående samtal med personer i ansvarsställning. Så småningom tar bilden över utmaningar och problemställningar form.
– Det är mycket som kan komma fram, man har fel människa på fel post, strategin i ledarskapet är ohållbar, matrisorganisationen föder ovisshet och man vet inte vem som beslutar vad, säger Kockberg.
Turbulens i mediebranschen
Hur varierande åtagandena är beskrivs av uppdraget att hålla föredrag under rubriken "Vad händer i företaget när businessen försvinner?". Det var en lastbilstillverkare i Sverige som råkade ut för ett stort kundbortfall under 90-talets depression och behövde goda råd.
Just den frågan aktualiseras med jämna mellanrum och för tillfället gäller den mediebranschen. Sedan åren som journalist, bland annat som chefredaktör för tidskriften Forum för Ekonomi och Teknik på 1980-talet har Mats Kockberg haft ett speciellt intresse för massmedia. Hans kunnande har utnyttjats av de finlandssvenska tidningshusen, senast gällde det rekryteringen av chefredaktör till Åbo Underrättelser och vd till KSF Media.
– Vi befinner oss nu i stormens öga och ingen kan säga hur det går i mediebranschen. Digitaliseringen går snabbt framåt, men ändå tror jag inte att den tryckta tidningen försvinner. Den snabba nyhetsförmedlingen sker via nätet, men den tryckta tidningen kan ge analyser, bakgrund och feature.
Att det blir förändringar i utgivningsfrekvens och distribution är Mats Kockberg ganska säker på och på samma sätt söker den digitala medievärlden nya roller och funktioner. Det är bara fyra år sedan läsplattorna kom ut på marknaden och den här första generationens plattor kommer bergsäkert att utvecklas vidare.
För aktörerna på nätet ligger utmaningen i att skilja sig från mängden och då gäller det att utnyttja alla de medel som ljud, bild och film erbjuder.
Lokalnyheter är oumbärliga
Lokaljournalistikens betydelse kommer snarast att växa, tror Mats Kockberg och säger att närsamhället och det som sker nära inpå blir ännu viktigare, när den övriga nyhetsförmedlingen tar oss till världens alla hörn.
– Människor vill veta och förstå vad som händer. Det är en stark drivkraft för många av oss. Därför finns det alltid en efterfrågan på god journalistik, som man är beredd att betala för, säger han.
Han ser också några tydliga tecken på att det råder en tro på tidningsbranschen och papperstidningen. Ägaren till Amazon, som säljer böcker på nätet, har köpt Washington Post och Kone-miljonären Antti Herlin är delägare i Sanoma och sitter i dess styrelse. Att vardera har en tanke bakom sitt ägande och tror på branschens framtid är han övertygad om.
Själv säger sig Mats Kockberg höra till den generation som vuxit upp med den tryckta tidningen.
– Helst läser jag nog morgontidningarna i pappersversion vid frukostbordet men jag konsumerar också utan svårighet dagligen digitala tidningar på Skåldöfärjan, jobbet och olika fortskaffningsmedel. Sist och slutligen är det en vanefråga. Läsplattan blir med tiden en naturlig kanal att ta till sig nyheter och information.
- Jobb: Karriären började i mediebranschen. Har bland annat verkat som chef för Forum för ekonomi och teknik. Grundade konsultföretaget Interpersona 1988.
- Familj: Hustrun Nina Henricson, fyra egna utflugna barn i åldern 25–33 år. Två bonusbarn i tonåren.
- Husdjur: Har aldrig varit djurägare förr. Nu ger hunden Julie, katten Hulda och Ninas häst Muffe sällskap i vardagen.
- Lärdom från coach-uppdragen: Man kan tvinga en människa att göra något, men man kan inte tvinga att tycka att det är roligt.