Tullkontrollen viktig även för trafiksäkerheten
Tullinspektörerna ska kunna granska alla typer av transporter och de rör sig i hela regionen.
En långtradare dirigeras in i ett av körfälten där tullen granskar fordon. Föraren viker in, stannar bilen mjukt och öppnar dörren till hytten.
Timo Lybeck, som hämtat ett släp från Västra hamnen i Hangö för vidare transport inom landet, håvar fram behövliga handlingar som tullinspektörerna ber honom visa. Pappren är i skick.
Det är inte många bilar som rör sig inom hamnområdet den här förmiddagen. Det är flera timmar sedan ett fartyg senast lagt till med last.
Morgonen såg annorlunda ut.
– Då körde här ut 100 långtradare, alla med last från Paldiski, säger tullöverinspektör Pertti Rönkkö som ansvarar för tullens bevakningsverksamhet i Hangö.
Några av fordonen granskades, men ingalunda alla. Pertti Rönkkö talar om riskanalys när han berättar om de metoder tullen använder. Det gäller att kunna plocka ut de laster och släp i vilka allt inte är som det ska vara.
– Ibland har vi razzia och då stoppar vi fler. Allmänt försöker vi sköta det hela så att trafiken löper smidigt.
Rörliga enheter
I Hangö arbetar totalt 35 personer inom tullen och av dem hör 14 till den styrka som sköter tullklarering och tullbevakning. En viktig del av arbetet går ut på att granska fordonstrafiken som går över hamnen, en verksamhet som i huvudsak sker utomhus på hamnområdet, men det är bara en del av helheten.
– Vårt område sträcker sig från Hangö till Ingå. Vi rör oss inom hela Västnyland, säger Rönkkö.
Tullinspektörerna bevakar alla hamnar i västra Nyland, även Kantvik vid behov, och syns på många andra ställen än frakthamnarna, inte sällan tillsammans med polisen eller gränsbevakningen.
Det handlar i allra högsta grad om en mobil verksamhet, säger Rönkkö.
Och mångsidig. Tullarna ska kunna granska alla sorter av fordon och laster, och de ska vara bekanta med en stor drös olika handlingar. Jobbet tangerar många olika lagar, säger Rönkkö.
– Arbetet är väldigt krävande.
Mångkunnighet är det som krävs av inspektörerna, konstaterar Rönkkö.
Visum
På de fartyg som i februari anlöpte de olika hamnarna i regionen gjordes passkontroll av totalt 2 257 personer – inte nödvändigtvis ansikte mot ansikte, men nog så att inspektörerna försäkrade sig om fartygens papper stämde överens med besättningen ombord.
– Ibland möter vi personer som har inreseförbud.
Rönkkö berättar att tullen vid behov kan skriva ut visum åt sjömän.
Böter och anmärkningar
Långtradarna och deras laster ger rätt mycket jobb. Vid sidan av pappren och lasten granskas nämligen ofta också båda bilarnas och förarnas skick.
Det händer till exempel att fordon med för slitna däck får en extra paus i färden i väntan på att transportbolaget förser bilarna med nya däck.
Anmärkningar och böter kan delas ut för bilar med bristfällig märkning av farlig last och till förare som inte följt direktiven för vila – för att nämna några exempel.
En vanlig brist är last som surrats fel eller inte alls, säger Rönkkö.
Och mycket riktigt – i en av långtradarna som tullen stoppade då VN var närvarande visade det sig att lasten inte var surrad över huvud taget. Här fick föraren snällt ta till remmarna och fästa lasten på tillbörligt sätt.
Vilken betydelse har det att tullen granskar bilarna innan de rullar ut på vägarna?
– Jag tycker det är en mycket viktig sak.
Per post
Antalet tullbrott har vuxit under de senaste åren. I fjol slogs rekord. Då fick tullen nys om sammanlagt 10 724 brott, mot 9 425 året innan.
Den här ökningen syns inte så mycket i Hangötullens vardag.
– Det är främst inom posttrafiken som det skett en ökning, säger Jari Virta som är bilbeskattningschef i Hangö.
Mycket beror på att det blivit allt lättare att beställa saker på nätet, säger han.
I många fall handlar det inte om att medvetet försöka föra in varor i landet, utan om ovetskap och obetänksamhet. Medel kan klassas på olika sätt i olika länder. Läkemedel ska inte beställas och får inte mottas från länder utanför EU, men Virta befarar att det här är något som många inte känner till.
Medveten smuggling hör i alla händelser inte till de brott som dagligen uppdagas av tullinspektörerna i Hangö.
- I samband med att tullen omorganiserades åren 2012-2013 försvann de fem tulldistrikten och Tullstyrelsen. I deras ställen kom en myndighet, tullen, som leds från Helsingfors och vars verksamhet delas upp i olika landsomfattande funktioner.
- En av dem är bilbeskattningen, som tullen i Hangö till stor delen tar hand om. 17 personer i Hangö jobbar med den.
- Företagsgranskningen, som sker efter bilbeskattningen, är en annan landsomfattande funktion som sysselsätter 3 personer i Hangö. 1 anställd i Hangö jobbar med brottsbekämpning.
- Det finns nio självständiga tullkontor i landet. Bevakningsverksamheten i Hangö lyder under Helsingfors tull. Den här biten sysselsätter 14 personer i Hangö.