Stor – men vacker?
Över 1,2 miljoner samtal per år eller ungefär 100 000 varje månad.
Det är den mängd som nödcentralen i Kervo beräknas ta emot från och med nästa vecka, då alla nödsamtal i Nyland styrs dit. Går allt enligt planerna tar centralen i Lojo emot sina sista samtal på natten mellan måndag och tisdag.
Flera nödcentraler har redan fusionerats och snart har de minskat från femton till sex i fasta Finland. Centralen på Åland blir kvar som den sista lilla och samtidigt som en påminnelse om hur det såg ut i stora delar av landet ännu för tio år sedan.
Nödcentralen i Kervo blir rikets största och den ska ge service åt en befolkning på över 1,5 miljoner, från Hangö till Lovisa. Det blir i genomsnitt ungefär 3 300 samtal per dygn som centralen kommer att få, vilket berättar något om ruljangsen i dess underjordiska lokaler.
Eftersom trafiken inte fördelar sig jämnt över dygnet utan hopar sig till tider då de flesta är i gång – och till vissa livliga högtider – kommer det att uppstå toppar då flera hundra personer ringer till centralen varje timme.
För att kunna ta emot anstormningarna är den utrustad med 40 fasta jourbord och har därtill kapacitet att ge rum för ytterligare tio jourhavande när det riktigt kniper. Det handlar om en verklig supercentral som största delen av räddningsverksamhet i Nyland faller tillbaka på.
Nödcentralerna ska kunna betjäna säkert och jämnt över hela landet också i framtiden. Det lyfts fram som ett av syftena med den pågående reformen av hela Nödcentralsverket, vid sidan av kravet att verksamheten ska klara sig med både mindre personal och stramare budget i framtiden.
De anställda minskar från 750 till 650 och anslagen krymper med 24,5 procent till cirka 50 miljoner om tre år. Inom verket vill man nu göra en dygd av nödvändigheten, så att man i samband med fusionerna ser över och förenhetligar arbetsformerna och förnyar och förbättrar arbetsredskapen, i praktiken datasystemen.
Förändringarna ska bland annat leda till en jämnare arbetsbelastning när det gäller samtalen som de jourhavande tar hand om. Nödcentralerna har även lyckats få ner den genomsnittliga tiden för när ett samtal besvaras och målet är att den ytterligare ska förkortas.
I framtiden ska samtal också lätt kunna styras till andra centraler i samband med rusningar. Därmed är det även tänkt att centralerna fungerar som reserv för varandra ifall en enskild enhet slås ut.
Målen är alltså goda och går allt som det är tänkt får vi ett 112-nät som fungerar väl, kanske bättre än dagens. Till saken hör att omsättningen varit ganska stor bland de anställda, åtminstone inom vissa centraler.
Men avtar turbulensen nu då operatörssalarna börjar påminna om mindre fabriker och då färre ska göra ett jobb som inte minskar i volym?
Det sägs att de tekniska hjälpmedlen ersatt lokalkännedomen, men frågan är ändå om inte de nya geografiska områdena är för stora.
Den helhet som nödcentralen i Lojo nu skött i drygt åtta år, sedan den senaste fusionen, är ännu någorlunda hanterlig. Den möjliggör en lokalkännedom som kan komma till nytta framför allt när det gäller olyckor i skärgården och på glesbygden. Men från och med nästa vecka får de jourhavande i Kervo räkna med samtal från ett område som omfattar de flesta olika miljöer man kan tänka sig i Finland – och i framtiden kanske också kontakter från resten av landet.
Under onsdagens presskonferens om fusionen i Nyland svarade Kervocentralens chef Vesa Seppä rakryggat även på frågor om sin enhets beredskap att ta hand om fall på svenska.
Seppä sade att språket är en utmaning för centralen, men det står klart att saken tas på allvar. De jourhavande som behärskar svenska kommer att fördelas jämnt mellan de olika arbetsskiftena.
Ett samtal kan vid behov också flyttas över till en annan operatör, sade Seppä. Den saken kommer att bli aktuell. Som det nu ser ut är det kanske en fjärdedel av de jourhavande som behärskar svenska.
Vi får hoppas att löftet håller att överflyttningen av samtal sker utan större tidspillan. Men hur ofta kommer de svenskkunniga operatörerna att vara tillgängliga just då deras språkkunskaper behövs akut?