Gula ankor, sex och schlager på Raseborg
Shakespeare, midsommarnattsdrömmar, fasanjakt i Snappertuna och en rejäl skrattfest. Årets pjäs på Raseborgs sommarteater tar ut svängarna ordentligt.
– Det finns en chans att det kommer att stänka, säger regissören Bobo Lundén.
Stänket kommer förhoppningsvis inte från regnet, utan från tvåhundra gula ankor som kommer att simma i en bassäng på Raseborgs sommarteaters scen.
Årets pjäs blir klassikern En Midsommarnattsdröm av Shakespeare. Förra gången pjäsen sattes upp på samma scen var för trettiosju år sedan. I år har spelas den under titeln En midsommarnattsdröm på Raseborg.
I år ska den förverkligas i en helt annan tappning än den något svårgreppade pjäs som komedin ibland ansetts vara. Den här sommaren kommer klassikern dessutom anta formen av en schlagermusikal.
– Vi kommer att skoja med den finlandssvenska språkproblematiken och krydda den med välkända schlager, säger Bobo Lundén.
Han spelar upp en potpurri av hits från 1970-talet som kommer att framföras under föreställningen. Sammanlagt ett trettiotal som var och en på sitt sätt kommer att föra handlingen framåt.
Också den avviker rejält från Shakespeares ursprungstext, även om stommen finns kvar, en tematik som utgår från en kärleksproblematik.
Vingar och visioner
I handingens centrum finns baronen von Pipping från Snappertuna som hör till den finlandssvenska eliten. Konflikten tar sin plats på scenen när hans dotter Hermia (Josefine Fri) förälskar sig i skönsjungande Lysander (Christer Romberg). Problemet är att den eventuella svärsonen talar finska.
Handlingen som så här långt utspelar sig i nutid, flyttar ut i en mer undermedveten sfär när de unga flyr in i skogen som befolkas av bland andra alverna. I rollen som alvdrottning ses och hörs musikalstuderande Emma-Sara Raunio samt Christoffer Westerlund i rollen som alvkungen Oberon.
Ja, det är faktiskt inte älvdrottningen och älvkungen.
– Det blir lite mera av vampyrenergi än tingel-älvor, säger Bobo Lundén.
– Lite mera Sagan om ringen i det fallet säger Christoffer Westerlund och försöker hitta en liknelse.
Men det visar sig inte vara så enkelt. Om man får tro arrangörerna så blir årets pjäs ojämförbar med något tidigare, helt unik i sitt slag.
Lägg förutom de gula ankorna och schlager ännu till en pågående fasanjakt i Snappertuna så kanske ni förstår. Även det visuella kommer att förstärkas jämfört med förra årets Mio min Mio. För scenografin står Petri Horttana. Han har hjälp av Anna Idman och Carin Knape som redan är i full gång med att förverkliga kostymerna, bland dem en uppsättning vingar som regissören har en stark vision om.
Ny i sammanhanget är koreografen Catrine Krusberg.
Skrattgaranti
För att ytterligare späda på så kommer årets pjäs att innehålla en del sex.
– Det blir en del sexuella undertoner ja, men inte snuskigt, försäkrar Bobo Lundén.
Som om allt det inte skulle räcka till så avger regissören ett löfte.
– Jag lovar att jag kan ge skrattgaranti på den här föreställningen.
Torsdagen den 19 juni, dagen före midsommaraftonen är det dags för publiken att själv avgöra om ambitionerna lyckats. Premiären är en vecka tidigare än vanligt. Orsaken är given. En Midsommarnattsdröm på Raseborg kräver sin speciella tid.
I år har det gått 450 år sedan Shakespeare föddes. Året är med andra ord i den bemärkelsen ett jubileumsår.
Nu på måndag den 17 mars klockan nio är det biljettsläpp. Personligen har jag redan försäkrat mig om att få en plats i publiken. Eventuellt stänk avskräcker inte.
Med erfarenhet från fjolårets helgjutna konstnärliga föreställning kan man bara konstatera att förväntningarna är höga. Årets pjäs verkar bli intressant och ovanlig i sitt slag. En utmanande mix som kan bli ett fiasko eller en succé. Väntar med spänning. Med tanke på det gigantiska maskineri av personella resurssatsningar som Raseborgs sommarteater är, hoppas man förstås på det senare.