Kervo snart redo att svara
Nödcentralen som ska betjäna hela Nyland tar över de västnyländska samtalen nästa vecka.
Under natten mellan måndag och tisdag, någon gång på småtimmarna när det är som lugnast, tar nödcentralen i Lojo emot sitt sista nödsamtal.
Därefter kanaliseras alla nödsamtal i Nyland till Kervo, där centralen rustats upp för att kunna fungera som en av totalt sex nödcentraler som ska betjäna hela fasta Finland.
Växlingen på tisdag borde gå smärtfritt, säger Lojocentralens chef Jarmo Laurila som blir biträdande chef i Kervo. Dels finns det erfarenhet från motsvarande övergångar på annat håll, dels har systemet testats till den grad att inga överraskningar torde dyka upp.
Och skulle problem mot förmodan uppstå har han lugnande besked: Lojo fortsätter svara tills allt är i skick.
De som ringer nödnumret ska på inget vis känna av vare sig växlingen eller att samtalen i framtiden landar i Kervo, intygar också Vesa Seppä som är chef för nödcentralen i Kervo och som kommer att fortsätta på den posten.
Under jorden
Det är en med finländska mått mätt verkligt stor central som nu tar över även de västnyländska samtalen. I de underjordiska lokalerna i Kervo, där nödcentralen flyttade in 2006, står inte mindre än 40 jourbord beredda.
– Vid behov får vi in ytterligare några bord, säger Vesa Seppä.
Han bedömer att 37–38 jourhavande kommer att jobba samtidigt under ett normalt dagsskift. Under dygnets lugnare timmar kan det räcka med dryga dussinet.
Antalet samtal per år beräknas bli 1,2 miljoner, vilket betyder i snitt 3 300 per dygn.
Lokalkännedom
Det är framför allt två frågor som under årens lopp ställts i samband med att nödcentralerna centraliserats: hur går det med lokalkännedomen och vilken kommer beredskapen att svara på svenska att vara?
Frågorna luftades även i går, då den nya Kervocentralen presenterades på en presskonferens i Lojo.
Vesa Seppä förklara att man med de system som används lätt kan lokalisera varifrån samtalet kommer eller var en olycka skett. Den som ringer upp måste förstås ha ett hum om var han eller hon befinner sig, säger han.
I systemen kan man också föra in extra upplysningar, typ "Penas bar", utöver den information som finns i kart- och andra baserna.
Händelseutvecklingen under varje uppdrag följs noga upp av särskilda personer i salen, berättar Seppä.
Samtal kan flyttas
Minst 30 av de jourhavande i den nya centralen kan föra samtal på svenska, säger Vesa Seppä.
– Det här är det antal jag med säkerhet vet, säger han och tillägger att det sannolikt finns fler personer bland de anställda som kan svenska i någon form.
De svenskkunniga kommer att disponeras så att det i varje arbetsskift finns minst fem sex av dem. Behärskar den som svarar inte svenska kan samtalet flyttas över till en annan operatör, säger Seppä.
– Det handlar inte om någon lång fördröjning.
Seppä medger att svenskan är en utmaning för centralen och han beklagar att inte tillräckligt många svenskkunniga söker sig till branschen överlag.
Många till Åbo
Av de anställda i Lojo flyttar 29 till Kervo, medan 11 börjar jobba på nödcentralen i Åbo. 7 slutar helt.
Äldre konstapel Patrik Öhman har jobbat som nödcentralsoperatör i Lojo sedan centralen där blev allvästnyländsk för drygt åtta år sedan. Han bor i Karis och har valt Åbo som sin nya arbetsort, bland annat för att han då även har möjlighet att ta tåget till jobbet.
Öhman är en av de få som jobbat i centralen i Lojo sedan starten. Han befarar att den stundande förändringen inte gör branschen mindre turbulent.
Varandras reserv
Nödcentralerna ska kunna betjäna säkert och jämnt över hela landet även i framtiden. Det är ett av syftena med hela reformen, säger Teemu Hassinen som är direktör för styrning och framförhållning.
Förändringarna ska bland annat leda till en jämnare arbetsbelastning när det gäller antalet samtal som de jourhavande tar hand om, säger han.
I framtiden ska samtal också lätt och utan tidspillan kunna flyttas mellan olika centraler i samband med tillfälliga rusningar.
De sex centralerna fungerar som backup för varandra. Någon reservcentral finns inte i beredskap.
När det sista samtalet tagits emot i Lojo inleds nedmonteringen av utrustningen där. Därefter börjar man leta efter en ny hyresgäst för lokalerna som finns i samma komplex som brandstationen.