Samma händer håller i sprutorna
Efter bara ett drygt år med Doctagon vid rodret fick hälsocentralen i Sjundeå i går en ny tjänsteprocent, Coronaria. Övergången ska gå så obemärkt som möjligt, lyder löftet.
Det har gått 45 minuter sedan Sjundeå hälsocentral slog upp dörrarna med en ny aktör bakom spakarna, men kaoset är förvånansvärt kontrollerat.
– Vi strävar efter att Sjundeåborna ska märka så lite som möjligt av bytet, säger Kimmo Alaniska, vice vd för outsourcingtjänster vid Coronaria.
Uleåborgsföretaget ska ansvara för hvc, bäddavdelningen och äldreboendena fram till 2017.
Åtminstone i början inte mycket som förändras, lovar Alaniska.
Samma ansikten
Personalen som jobbade för den tidigare aktören Doctagon fick ett erbjudande om att fortsätta. De flesta av dem tackade ja.
– Vi har lyckats väldigt bra med personalrekryteringen. De enda nya i personalen är tre läkare, säger Alaniska.
Ett bekant ansikte är mottagningsbiträdet Maria Seijo som sitter i infoluckan där kunderna anmäler sin ankomst.
– Jag har jobbat här i tjugo år. Det är femte gången som det byts arbetsledning, så det börjar vara vardagsmat, säger Seijo.
Hon oroar sig för hur det nya mottagningssystemet ska fungera. Tidigare har Sjundeåborna fått tid inom en vecka, oavsett och deras behov är akut eller icke-akut, ett system som hvc har använt sedan Lost-tiden.
Här kommer att ske en förändring.
– Varje dag har en läkare jour och de andra har mottagning. Om det inte är akut så kan du få tid först nästa vecka, eller påföljande vecka, säger Seijo.
Härligt med landsbygdshälsocentral
När VN besöker hvc på måndagsmorgonen är två av de tre nya läkarna på plats.
Allmänläkarna Saara Kero och Lilli Teittinen är Esbobor och har tidigare jobbat vid en hälsocentral där.
– Det här är en landsbygdshälsocentral. Det är härligt, lyder Saara Keros första intryck av Sjundeå hvc.
Lilli Teittinen har tidigare jobbat vid Sjundeå hvc i ett halvår 2007. Nu kommer hon förutom att sköta allmänläkaruppgifter även att åka runt i skolorna och hjälpa till på rådgivningen.
– Inte verkar saker och ting ha förändrats särskilt mycket här. Det är en trevlig plats, med trevliga invånare. Fast svenskan måste jag slipa på lite, säger Teittinen.
Kero nickar. Också hon behöver damma av skolsvenskan.
"Ingen skillnad"
Plötsligt hörs ett glatt utrop i korridoren.
– Det var så trevligt med bekanta ansikten!
En glad äldre dam tackar för sitt besök när hon ledsagas ut av en sjukskötare. Damen heter Marita Strandberg och är en av hvc:s första kunder den här dagen. Hon ser nöjd ut.
Märkte du någon skillnad?
– Ingen alls! svarar Strandberg leende.
– Det var bekanta nunor från förr. Det är jag glad över.
Bra grundhälsovård, mindre specialistvård
Det är inte bara personalen som är bekant, också telefonnumren och öppettiderna förblir desamma.
– Det viktigaste för oss är att kommuninvånarna får samma goda service som tidigare. Men förstås vill vi också utveckla den i en ännu bättre riktning, säger Kimmo Alaniska.
– Vi vill förbättra kvaliteten och den förebyggande vården. Om grundhälsovården fungerar bra behöver man inte använda lika mycket dyr specialistvård.
Varje patient ombes därför fylla i en frivillig utvärderingsblankett efter sitt besök. Bland svaren lottar Coronaria ut ett presentkort till en badinrättning.
Lära känna kommunen
Dagen har börjat smärtfritt, men Kimmo Alaniska sopar inte under mattan att Coronaria har ett hästjobb framför sig.
– För oss som ny tjänsteproducent gäller det att lära känna kommunens behov. De första veckorna går åt till att analysera, samla erfarenheter och lära oss kommuninvånarnas synvinkel. Det är inget problem för oss, utan något som vi medger att vi måste göra och som hör till.
Han ger också en eloge till äldreomsorgen och hemvården, som enligt honom har fungerat "exceptionellt väl" i Doctagons regi.
– Den vill vi fortsätta med i samma anda. Vi har en geriatriläkare som ska försäkra att de äldre kan stanna hemma ännu längre, och att de när de väl kommer till äldreboendena får vård som är på dagens nivå.