Jämna rater kräver förhandlingar
Den nya lagen om eldistribution tvingar inte elbolagen att gå kunderna till mötes om de önskar jämnstora räkningar.
När den nya lagen diskuterades utgick man från att konsumenterna skulle få alternativa betalningssätt.
Men texten urvattnades och i den slutliga lagtexten finns endast en allmän formulering om att olika kundgrupper inte får sättas i olika situation.
Tommy Wikström, som är chef på Fortums infoavdelning, säger att lagens anda är att bolagen ska se till att inga kunder hamnar i blåsväder på grund av fjärravläsningen och eventuella stora räkningar under vinterhalvåret.
Det betyder ändå inte att kunderna fritt kan välja jämna räkningar. De måste förhandla sig fram. Jämna rater är en sista utväg, och uppenbarligen ganska ovanlig.
– Först går våra rådgivare igenom kundens situation. Om räkningarna kommit till exempel sex gånger om året, kan vi föreslå att de i stället sänds varje månad. Rådgivarna går också igenom vilka åtgärder kunderna kunde vidta för att minska elförbrukningen.
– Det är endast några procent av kunderna som önskar jämna rater. Men visst får vi förfrågningar ibland.
Inga banker
Frank Hoverfelt på Ekenäs Energi, där man redan har lång erfarenhet av fakturering på basis av verklig förbrukning, säger att olika faktureringssystem skulle kräva nya stora investeringar i datasystemen.
Också han betonar att det endast är en procent av kunderna som föredrar jämna rater – detta enligt enkäter som utfördes när lagen förbereddes.
– Då hade vi och många andra bolag redan infört det nya systemet och hade ingen möjlighet att återgå till jämn fakturering utan nya investeringar som skulle drabba alla kunder.
– Bolagen köper in el enligt den verkliga förbrukningen och kan inte ha pengarna låsta i ett system med jämna fakturor. Bolagen har ingen bankverksamhet.
I Ekenäs Energi går det alltså inte att få elräkningarna i jämna rater. Däremot kan man förhandla om betalningsintervallerna.
Konkurrensfaktor
Möjligen kan fakturering enligt kundens önskemål – även med jämna rater – utvecklas till en konkurrensfaktor i kampen mellan bolagen.
Det tror Kaija Savolainen på Egnahemsförbundet.
– Bolagen är inte tvungna att erbjuda kunderna jämna rater som ett betalningsalternativ, men det är en rekommendation. Det gäller för konsumenterna att förhandla med elbolagen.