Inga garantier kan ges för närtåg
Thomas Blomqvist och Christina Gestrin, bägge riksdagsledamöter för SFP, vill veta vad regeringen tänker göra för att trygga närtågstrafiken till Västnyland efter 2015.
Riksdagsledamöterna Thomas Blomqvist och Christina Gestrin från SFP lämnade i tisdags in ett skriftligt spörsmål om tågförbindelserna i Västnyland.
Duon vill veta vilka åtgärder regeringen ämnar vidta för att förbättra kustbanan och trygga närtågsförbindelserna i Västnyland också efter 2015. Dessutom vill de veta hur regeringen ser på en utbyggnad av tågnätet med dubbla spår på livligt trafikerade delar av sträckan mellan Karis och Helsingfors.
– Goda trafikförbindelser är en förutsättning för att kunna bo, arbeta och verka i västra Nyland. Då huvudstadsregionen växer ökar också trycket på bostadsområden, något som västra Nyland såväl kan som vill erbjuda, skriver de i sitt spörsmål.
Blomqvist säger att spörsmålet är ett sätt att hålla frågan aktuell.
– Kustbanan får inte glömmas bort. Den är en viktig förbindelselänk, inte bara för Västnyland utan också mellan Åbo och Helsingfors.
Planer stoppades
Spörsmålet aktualiserades i och med VR:s önskan att inskränka på närtågstrafiken så att Y-tågen i framtiden skulle stanna i Sjundeå.
VR:s förslag stötte på patrull. På Kommunikationsministeriet, dit förslaget riktades, beslöt man att Y-tågen ska fortsätta rulla till Karis åtminstone fram till slutet av 2015 i enlighet med gällande avtal mellan staten och VR.
Ministeriet kommer att granska hela närtrafiken före nästa avtalsperiod och uppmanar Raseborg och Ingå att under tiden planera sin markanvändning så att tågtrafiken har förutsättningar att fortsätta.
Raseborg växer i Karis
Raseborgs stadsdirektör Mårten Johansson konstaterar att ministeriets uppmaning är i linje med stadens strävan men att tiden är knapp.
– Vår avsikt är att utveckla bostadsområden på sådana ställen där det finns förutsättningar att använda allmänna fortskaffningsmedel.
De områden Johansson nämner i första hand är Svedja och Dönsby West i Karis.
Karis centrum, närmare bestämt Köpmansgatan, är ett område som stadens stadsplaneringsarkitekt Simon Store å sin sida gärna lyfter fram i sammanhanget.
– Där planerar vi för höghus som kan ge upp till 300 invånare ett hem med ett kort avstånd till järnvägsstationen, säger han.
Förutsättningar bör vara ok
Johansson säger att trafikcentren i Ekenäs och Karis också behöver stärkas för att pendling ska vara ett alternativ. I Ekenäs är en hel del gjort och i Karis behövs bland annat mera parkeringsplatser vid tågstationen.
– För människor som ska fatta beslutet om att köpa en tomt i staden och börja pendla till sina jobb är det viktigt att veta att det finns förutsättningar för det. De som en gång lämnat kollektivtrafiken till förmån för bilen är svåra att få tillbaka.
Om man i stället för att utveckla kollektivtrafiken väljer att avveckla – eller ens minska på tågturerna – blir det svårt för kommunerna att planera för ny bosättning i närheten av existerande infrastruktur, konstaterar Johansson.
Förbindelsetrafik?
I Ingå säger kommundirektör Jarl Boström att tiden är väldigt knapp för att hinna få i gång planläggningen av markanvändningen i den riktning Kommunikationsministeriet rekommenderar. Ingå funderar därför också på "snabba lösningar" för att locka fler att använda tåg för arbetsresor:
– Vi ska inom kort titta på möjligheten att göra ett försök med förbindelsetrafik mellan kyrkbyn och tågstationen, säger Boström.
"Vi måste springa fort"
Sten Öhman, planläggningschef i Ingå, säger att kommunen äger flera tiotals hektar mark i närheten av stationsområdet och måste utgå från den marken då man börjar planera för markanvändningen.
– Det är ingen idé att börja våldföra sig på privatägd mark och planera utan samarbete med markägarna trots att kommunen har planeringsmonopol.
Men det brådskar med planeringen:
– Vi måste inte bara springa fram utan vi måste springa fort. Nu krävs det action från kommunens sida. En färdig plan hinner vi inte få tills 2015, men vi behöver kunna visa att vi är på gång.
Öhman säger att det ingalunda överraskar att ministeriet har dessa tankar.
– Det är helt klart att bebyggelsen mellan Kyrkslätt och Karis måste utökas ordentligt. Klär jag mig i mina politikerbyxor så kan jag ju säga att frågan är väldigt viktig också för Hangö.
Kan Kommunikationsministeriet ge kommunerna några garantier för fortsatt trafik om kommunerna gör som de uppmanats vad gäller planläggningen?
– Nej, kommunerna kan inte få några garantier för fortsatt närtågstrafik, svarar enhetschef Tero Jokilehto vid Kommunikationsministeriet.
Det gäller inte bara Ingå och Raseborg – det gäller alla kommuner i hela landet, säger han.
Dubbla spår mellan Karis och Helsingfors – eller ens en del av sträckan – ser inte ut att vara en modell som får stöd på ministeriet:
– Det finns inga planer på dubbla spår, säger Mikael Nyberg, regeringsråd vid Kommunikationsministeriet.
Blomqvist satt tidigare i VR:s förvaltningsråd och fick då liknande besked.
– Då sades det att det är fel att bygga dubbla spår längs kustbanan eftersom det är i Esbo som flaskhalsen finns. Vi ser att man bra kunde börja i Esbo men samtidigt måste ha ett mer långsiktigt perspektiv på hela kustbanan, säger han.