Sämre service på Hangöbanan
VR vill göra sig av med konduktörerna på rälsbussen som går mellan Karis och Hangö. I stället installeras biljettautomater ombord på tågen.
Konduktör Marko Pelli konstaterar att det är svårt att säga hur servicen ombord på tåget kommer att förändras. I dagsläget är det konduktören som ansvarar för trafiksäkerheten, bistår passagerarna och sköter biljettkontrollen och -försäljningen.
– Förarna har fått utbildning i att ta hand om trafiksäkerheten och servicen, fast det är klart att det kommer att märkas att det är en människa mindre på plats, säger Marko Pelli.
Han har inte varit med om att det skulle ha förekommit några oroligheter på tåget, så av den orsaken ser han inga skäl till oro.
– Förstås kan det vara besvärligt om det är väldigt många passagerare på tåget, som till exempel under fredagsturerna.
– Tiden får utvisa hur det går.
VR:s planeringschef Herbert Mannerström säger att han ser fram mot utmaningen.
– Det är lite krävande, det är ett nytt system som inte funnits tidigare.
Kort och kontant
Biljettautomaterna ska installeras på tågen i slutet av mars. De kan börja användas i april eller maj. Till en början är det fråga om ett pilotförsök som upphör senast i slutet av augusti. Under försökstiden kommer konduktörer att finnas ombord på tågen för att hjälpa passagerarna vid behov.
I de nya automaterna kan man betala med både kort och kontanter. Kontantalternativet är helt nytt och finns ingen annanstans inom VR:s spårtrafik.
Automaterna har samma utbud av biljetter som konduktörerna har i dag. Det går alltså att köpa tågbiljetter till tåg runtom i hela Finland, men utbudet är mer begränsat än på stationerna.
Biljettautomaterna används också för att stämpla biljetterna, det vill säga resenärerna ska själva låta automaten läsa av koden på biljetten.
Betyder det här att man i princip kan åka tåg utan att betala för sig?
– Ja, det finns inget som tvingar resenären att stämpla sin biljett. Men vi kommer att ha kontrollanter på tågen ibland, precis som på andra tåg. Biljetten borde vara stämplad för att vara giltig.
Den service som bara en människa kan erbjuda, hjälp med bagage, barnvagnar och dylikt försvinner med konduktörerna. Den information som konduktören gett om eventuella förseningar eller andra problem ska i stället ges av lokföraren. Lokföraren är bara tillgänglig på stationerna och inte under resans gång. Resenärerna hänvisas också till ett telefonnummer dit man kan ringa om man har frågor.
– Om det uppstår en nödsituation kan kunden ringa ett visst nummer eller kontakta föraren.
Enligt Herbert Mannerström gäller försöket bara de korta rälsbussarna, som alltså bara består av en enhet. På tågen med två enheter och mera ska det också i fortsättningen finnas konduktörer.
Inga konduktörer sägs upp på grund av ändringarna, men det kan påverka behovet av nyanställningar.
Kräver mer av kunden
Marianne Blomqvist är på väg till Helsingfors med tåget från Ekenäs. Hon ber om hjälp med biljettautomaten på stationen och är inte särskilt förtjust i tanken på att konduktörerna försvinner från rälsbussen.
– Då ska man själv klara av att använda biljettautomaten.
Marianne Blomqvist undrar också över hur det ska gå för dem som kommer med tunga väskor eller annars behöver hjälp ombord på tåget.
- Installeras i slutet av mars.
- Säljer biljetter till normalpris.
- Fungerar både med kort och med kontanter.
- Stämplar resenärernas biljetter.