Billigflyget lämnade topphöjden
Vi har vant oss vid att webbklicka för billigt flyg "vart som helst". Men Germanwings 9525 kan ha varit en vändpunkt.
Webbplatsen för billiga flygbiljetter har en flik med rubriken Rivstarter. På frågan om vart man vill resa kan man klicka för det i grunden absurda svaret "Vart som helst".
Det är som vitsen i en gammal svensk veckotidning på stugan. Någon vid järnvägens biljettlucka önskade en turreturbiljett: "Vart då?" "Hit tillbaka, förstås."
I dag är det postmodern verklighet. Att flyga till någon storstad i Europa är inte märkligare än att spontant hoppa på bussen till en förort.
I södra Frankrike, strax utanför byn Prads-Haute-Bléone med knappt tvåhundra invånare, ligger kvarlevorna av passagerarna från Germanwings flyg från Barcelona till Düsseldorf i en brant ravin. En del väntar ännu på att bärgas av räddningsmanskap innan fåglar och vilda djur hinner före.
Det är inte alls osannolikt att några av dem som dog hade stuckit i väg spontant. Priset var rätt; Düsseldorf är en intressant modestad; Barcelona är stort på konst och partyn.
Det billiga flyget har nått sin vändpunkt. De pressade priserna kommer att gå ut över säkerheten, har man sagt. De flesta har föreställt sig att själva flygplanen ska vika sig först, av tekniskt slarv och dåligt underhåll.
Nu var det uppenbarligen inte så. Det mesta tyder på att det som sviktade och brast var en ung 27-årig pilot. I ett nätverk av händelser vi inte känner till, kan han helt ensam ha fattat det hisnande beslutet att låsa ut sin förman och ta Germanwingsplanet och dess 149 andra människoliv ombord med sig i döden.
Storyn kan också vara förhastad. Vi i medierna gör enkla berättelser av virvlande ryktesbråte. De i flygindustrin lobbar i sin tur, trots alla svarta slipsar och skälvande ord på tv, ofta för att allt var pilotens fel – inte flygbolagets eller flygplanstillverkarens.
Det som vänder på schackbordet är att det här inte nu heller hände ett av Ryanairs eller Norwegians billigflyg, eller något av de turkiska stuntföretagen i chartertrafiken. Tvärtom har de ledande billigbolagen fortsatt ett gott säkerhetsbetyg.
I stället slog blixten ner i den renommerade tyska Lufthansakoncernen, som liksom Finnair säger sig ha odlat och varit föregångare inom säkerhetskultur i årtionden.
Det lägger fokus på flygbesättningarna och deras arbetsmiljö. Om biljetterna till planet så har varit billiga eller dyra, så kan stressen för dem som jobbar ombord vara densamma.
Många är trötta, inte bara för dygnet, utan långtrötta i livet – av pendling, allt billigare nattlogi och osäkra arbetsvillkor.
Piloter som en gång sållades ut som stabila, pålitliga och effektiva unga män kan efterhand rasa ihop psykiskt. Fortfarande är det en sida som ligger blank för anteckningar i boken om ett manligt och mansdominerat yrke.
Flygplan byggs för allt snabbare "turnaround" – de ska gå att lossa, städa, tanka och boardas vid gaten så snabbt som möjligt. Om de som arbetar i planet hinner med blir då en annan fråga. Piloterna får ta sina pauser, äta, gå på toa och eller ta en strängt kontrollerad tupplur medan planet är i luften över Europa i hastigheter på över 800 kilometer i timmen.
Efter att ha landat i Barcelona stod Germanwingsplanet ute på banan igen efter 64 minuter. Om kaptenen hade hunnit gå på toa på marken hade den här tragedin kanske inte hänt. Inte nu och inte så här.